Yerli Oyun Firmaları Gizli İhracat Şampiyonu

Tale Worlds oyun firması, Mount&Blade oyununun 212 ülkede 7 milyondan fazla kopyasını satarak Türk oyun piyasasında bir rekora imza attı. TİM tarafından gizli ihracat şampiyonu seçilen firmanın Genel Müdürü Ali Erkin, ödülünü Aralık ayında Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi’nin elinden aldı. Kısa bir süre sonra da Türkiye’nin 500 Büyük Hizmet İhracatçısı Ödül Töreni’nde Türk Hava Yolları, Digiturk ve Turksat gibi dev firmalarla birlikte ödül alan Tale Worlds özelinden oyun sektörü dikkatleri bir anda üzerine çekti. Biz de oyunları yurtdışında da indirilen ‘gizli ihracat şampiyonlarını’ bir araya getirdik.

ÜRÜN DİRİER urun.dirier@paradergi.com.tr

Dünyanın en hızlı büyüyen sektörlerinden biri olan ve yıllık pazarı 110 milyar dolar seviyesine erişerek Hollywood’un tacını elinden alan oyun endüstrisinin ülkemizdeki payını araştırdık. Kahramanlarının ağzından başarı hikayelerini dinledik.

BİLARDO İLE HİNDİSTAN PAZARINA GİRDİ

Ingamegrup, 2012 yılında Tuncay Büyükoğlu ile Özgür Soner tarafından kuruldu. En popüler oyunu Zula. 2.5 milyon kayıtlı oyuncusu bulunuyor ve aylık yüzde 10’luk bir hızla büyüyor. 2016 sonunda Avrupa’da 7 dilde yayına girdi. Ayrıca 2 aydır Güney Amerika’da İspanyolca konuşan ülkelerde de yayında. Brezilya’ya bu ay açıldı, İran ve ardından da Tayland’da yayınlanacak. “Bu tip oyunların dünyadaki pazarı hali hazırda 3 milyar dolar civarı. Biz de bu pastadan anlamlı bir pay alma hedefindeyiz” diyen Büyükoğlu, Pool Elite adındaki bilardo oyunlarının ise hızlı bir yükseliş yaptığını ifade ediyor. Oyun dünya bilardo şampiyonumuz Semih Saygıner’in katkıları ile geliştirildi. Facebook’da 600 bin aktif oyuncu ile dünyada 4. social bilardo oyunu olmayı başardı. Pool Elite mobil versiyonu çok yakında Hindistan’da Nazara tarafından yayınlamaya başlayacak. Nazara, Bollywood’un ünlü aktörlerinden Hrithik Roshan’ı oyunun yüzü yaptı. ABD’de de yakında lansmanına başlanacak. “Tüm oyun projelerimiz için Tübitak desteklerinden yararlandık” diyen Büyükoğlu, oyun sektöründe başarılı olmak ve globale açılmak için doğru iş ortaklıklarının çok önemli olduğunu ifade ediyor.

OYUNCULAR YÜZDE 90 ABD’DEN

Udo Games’in temelleri, 2011 yılında Gazi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisi olan Türker Karahan, Andaç Altak ve Gökhan Güngör tarafından atıldı. ODTÜ Teknokent’in kuluçka merkezi, kısa adıyla ATOM yani Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi’ne taşındıktan sonra şirketleşen Udo, şimdiye kadar çok sayıda başarılı işe imza attı. Hem PC oyunları hem de mobil oyun geliştiren Udo’nun en ünlü oyunu Incredible Toys. Türkiye’nin oyun oscarları olarak düzenlenen Kristal Piksel 2014 oyun ödüllerinde “Yılın Oyunu” ve “En İyi Tasarım” ödüllerini aldı. Aynı zamanda Avrupa’da düzenlenen oyun festivallerinde de aday gösterildi. “Alictus firmasıyla beraber yeni yayınladığımız Blobie.io oyunumuz şu an mobil marketlerde. Bu oyunların yanında kendi adımıza ve başka firmalarla beraber yayınladığımız 10 oyunumuz daha mevcut” diyen Karahan, günlük toplam 20 bin aktif oyuncuları olduğunu ve oyuncuların yüzde 90’ının ABD’den olduğunu ifade ediyor. Sektörde yetişmiş insan sıkıntısı olduğuna vurgu yapan Karahan sözlerini şöyle sürdürüyor; “Dünyada oyunla ilgili çok sayıda lisans programı mevcut. Türkiye’de şu an yalnızca ODTÜ, Hacettepe ve Bahçeşehir Üniversitesi’nin başı çektiği yüksek lisans programları var, o kadar. Ekonomi Bakanlığı’nın teşvikleri, Tübitak ve KOSGEB destekleri sevindirici ancak şöyle bir sıkıntımız var; destekler Ar-Ge ögelerine ve teknik gelişimlere bakarak dağıtılıyor. Ama oyun içinde neler yapıldığını, ne gibi yeni şeyler üretildiğini yetkililere anlatamıyoruz malesef. O nedenle genelde eğitsel içerikli oyunlara destek alabiliyoruz sadece. Bu da zevk almadığımız projeler üzerine çalışmaya itiyor bizi.”

TÜRKİYE PAZARI 600 MİLYON DOLARI GEÇTİ

Türkiye’nin uluslararası bir oyun şirketi tarafından satın alınan ilk oyun şirketi Joy Game 2009’da kuruldu. 2013’de Güney Koreli dünya oyun lideri Netmarble tarafından satın alınan stüdyoda şu an 100 kişi çalışıyor. Dünya mobil oyun pazarında ilk beşte yer alan Netmarble’ın EMEA CEO’su Barış Özistek, Türkiye’deki stüdyoda uluslararası oyunların yerelleştirme çalışmalarını yaptıklarını belirterek, oyun endüstrisinin büyümesi için sadece teşvik ve desteklerin yeterli olmadığını, küresel ağlar kurulması gerektiğini ifade ediyor. “Güney Kore’de devlet oyun stüdyolarına teşvik vermenin yanı sıra dünya oyun devlerinin yöneticilerini her yıl Kore’de ağırlayarak, yerli oyun stüdyoları ile tanıştırıyor. Böylece fuarlarda elde edilemeyen bağlantılar kolaylıkla kurulabiliyor. Oyun sektörü bilgi transferi gerektiren bir alan. Bu nedenle teşviklerden ziyade devlet düzeyinde uluslararası organizasyonlar yapmak ve ağ oluşturmak daha kıymetli” diyen Özistek, bu strateji ile Güney Kore ve Çin’in 10 yılda dünya oyun pazarında lider konuma ulaştıklarını aktarıyor. “Devlet stüdyolara fuarlara katılması için ne kadar para desteği sağlarsa sağlasın, küçük stüdyolar o fuarlarda dünya liderleriyle randevu alıp tanışamıyor bile. Bu da devlet desteklerinin boşa harcanmasına yol açıyor” diye konuşan Özistek, Kore’deki gibi devlet bünyesinde kurulacak bir uzman kurumun dünya oyun pazarıyla ağ yaratmasının gerekliliğine vurgu yapıyor. Riskli yatırımlar olduğu için oyun stüdyolarına yatırımcı çekmenin de zor olduğunu ifade eden Özistek, bu zorluğu aşmak için Çin ve Güney Kore’de devletin oyuna yatırım yapan her yatırımcıya ortak olduğunu belirtiyor. Böylece 10 stüdyo yerine 100 stüdyoya yatırım yapılarak, başarı yakalama şansı arttırılıyor. Çünkü piyasaya sürülen oyunlardan yalnızca küçük bir kısmı başarılı oluyor. Başarılı olan oyunlarda ise milyonlarca dolarlık cirolar söz konusu olduğu için, yatırımcı başarısız oyunlara harcadığı parayı kat kat çıkarabiliyor. Türkiye’de 30 milyon kişinin günde ortalama 40 milyon saat oyun oynadığını aktaran Özistek sözlerini şöyle sürdürüyor; “Dünya oyun pazarı yıllık 110 milyar dolar. Sinema ile başa baş gidiyor neredeyse. Hollywood’un yılda kasasına giren toplam tutar şu an 93.8 milyar dolar. 110 milyarlık pazarın 40 milyar dolarını ise mobil oyunlar oluşturuyor. Türkiye’de de pazar 600 milyon doları geçti. Hızla büyüyor sektör. Netmarble olarak Startershub Girişim Hızlandırma Gamegaraj programı kapsamında oyun girişimlerine destek veriyoruz.”

İNGİLİZ ARKADAŞA OKEY ÖĞRETMEK İÇİN OYUN YAPTI

Ahoy Games 2012 yılında Deniz Piri tarafından kuruldu. Kuruluş hikayesi biraz ilginç. İngiliz bir arkadaşına okey öğretmek için mobil platformlarda okey oyunu bulmaya çalışan Piri, içine sinen bir oyun bulamayınca ve bu arama sırasında okeye talebin büyük olduğunu anlayınca, mobil bir okey oyunu yapmaya karar verir. “Bu aşamada hala bir şirkette full-time olarak çalışıyordum, akşamları da Okey Pro adını verdiğim oyunu geliştirmeye çalışıyordum. Bir kaç ay sonra işimi bırakıp Ahoy Games’i kurdum, üç çalışanla beraber işe başladım. Özetle arkadaşıma Türk oyunu öğretmek isterken oyun işine girmiş bulundum” diye özetliyor Piri oyun sektörüne girişini. Başlarda amacı sadece masa oyunları geliştirmek olan Ahoy Games’in bugün yayınlanmış üç oyunu bulunuyor ve farklı kategorilerde yeni oyunlar geliştirmeye devam ediyor. Okey Pro’nun Türkiye’de olduğu kadar  yurtdışında da popüler olduğunu ifade eden Piri, “Özellikle yurtdışında yaşayan Türkler tarafından oynanıyor. Bunun dışında Romanya ve Bulgaristan’da oyuna ilgi duyan büyük kitleler bulunuyor” diyor.

CEP TELEFONLARINI OYUN MAKİNESİNE DÖNÜŞTÜRÜYOR

Alictus, Ecem Baran ve Arif Emre Taş tarafından 2013 yılında KOSGEB’in Ar-Ge ve İnovasyon desteğiyle kuruldu. Oyun ve oyun teknolojileri üzerine faaliyet gösteren şirket, ODTÜ Teknokent’te yer alıyor. Aslen endüstri mühendisi olan Baran, oyun endüstrisindeki bilgisayar mühendisi tekelini kırdıklarını ifade ederek “Ortağım da fizikçi. Biz genel algının aksine, yaratıcı emek gücünün ve veriye dayalı sonuç çıkarmanın ön planda olduğu bu endüstride farklı disiplinlerden gelmemizin çok faydasını görüyoruz” diyor. KOSGEB ve Avrupa Birliği tarafından fonlanan Gamepho uygulaması ile tüm cep telefonlarını birer oyun makinesine dönüştüren Alictus, bu teknolojiyi yurtdışındaki çok sayıda oyun firmasına lisanslıyor. Aynı zamanda Android ve iOS’da milyonlarca indirmeye ulaşan ve tüm dünyada günlük on binlerce oyuncu tarafından oynanan mobil oyunlar üretiyor. Çok oyunculu çevrimiçi mobil oyunlara odaklanan Alictus’un, pazarda kendi geliştirdiği Landix.io ve Twix.io oyunları ile, yine yerli bir oyun firmasıyla ortaklaşa geliştirdiği Blobie.io ve Jellies.io adında toplam dört oyunu bulunuyor. “Oyuncularımızın büyük bir bölümünü sırasıyla Kuzey Amerika, Güney Kore ve Fransa’daki 25 yaş altındaki oyuncular oluşturuyor” diyen Baran, oyun firmaları olarak global pazarda yer alabilmek ve bu potansiyeli kullanabilmek için sürekli üretmeye, sektörde fark yaratabilecek projeler geliştirmeye mecbur olduklarını söylüyor. Oyun sektöründeki firmaları ciddi anlamda ivmelendirebilecek devlet destekleri olduğuna da değinen Baran, Ekonomi Bakanlığı’nın özellikle oyun sektörünü özel olarak desteklediğini, Tübitak ve KOSGEB desteklerinden de faydalanmanın mümkün olduğunu belirtiyor. Oyun sektöründe çalışanların dağılımına bakıldığında, sektörün yaklaşık yüzde 80’nin erkekler tarafından domine edildiğini söyleyen Baran sözlerini şöyle tamamlıyor: “Oyun sektöründe çalışan bir kadın olarak, sektörde yer alan kadın yoğunluğunu yeterli bulmuyorum. Konu ile ilgili farkındalık arttıkça, kadınların oyun sektörüne katılımını sağlamaya yönelik yapılan çalışmaların sayısı da artıyor. Biz Alictus olarak kadın geliştiricilerin iş ve staj programlarına başvurmalarını elimizden geldiğince teşvik etmeye özen gösteriyoruz. Bazı üniversite topluluklarının da bu yönde çalışmalarda bulunduğunu biliyorum. Bu gibi çalışmalar arttıkça kadınların oyun endüstrisine katılımlarının artacağı görüşündeyim.”

GOOGLE SİLİKON VADİSİ’NE DAVET ETTİ

Genetic Studios, 2014 yılında İstanbul Ticaret Üniversitesi hazırlık okulunda tanışan Uluslararası İlişkiler öğrencisi Abdülmecid Dündar ile İç Mimarlık öğrencisi Salih Yörük tarafından kuruldu. Yörük’ün kardeşi Yusuf ile beraber geliştirdiği The Fear isimli oyunu Dündar pazarladı. Oyun Google Play platformunda satışa çıktıktan sonraki ikinci haftasında yeni ve en çok indirilen oyunlar arasında 4. sıraya yükseldi. Şu an 185 ülkeden 1.5 milyonun üzerinde oyuncuları var. Bu başarı Google yöneticilerinin de dikkatini çekti. Oyunun pazarlamasını yapan Dündar geçen yıl Silikon Vadisi’ndeki Google Kampüsü’ne davet edildi. Hala üniversitede öğrenci olan ortaklar, bir de Bus Simulator 2017 cockpit go adında bir simülasyon geliştirdi. Kısa sürede 500 bin kişiye ulaşan bu oyun da Çince, Japonca, Fransızca, Almanca, Rusça, Portekizce, İspanyolca, İngilizce ve Endonezce dillerine çevrildi. “Ülke seçimlerini simülasyon oyununa sempatisi olan milletlere göre yaptık. Trafik işaretlerini bu kadar dilde öğretme fırsatımız oldu. Şu anda bir araba park oyunu üzerinde çalışıyoruz, bitmek üzere. Onda da tüm dünya oyuncularını Türk usulü park etme üzerine bir simülasyona tabi tutacağız” diyen Dündar, bir de uzay konseptli simülasyon üzerine çalıştıklarını belirtiyor.

BİR HAFTADA 2 MİLYON İNDİRME ALDI

Gram Games mobil platformlara oyun üretmek amacıyla 2012 yılında Mehmet Ecevit tarafından kuruldu. Yoğun çalışmalara rağmen pek ilgi görmeyen ilk birkaç oyundan sonra, şu anda 85 milyonun üzerinde indirilme ile global hit olan 1010!’i oyun severler ile buluşturdu. “1010!’i piyasaya sürerken bankada sadece 25 bin dolarımız kalmıştı. Pazarlama için bir kuruş bile harcamadığımız halde 1010! Asya’da büyük ilgi gördü” diyen İş Geliştirme Müdürü Sedef Ecevit, 6 ay önce yayınladıkları Six! oyununun da bir haftada 2 milyon indirilmeye ulaşarak büyük bir başarıya ulaştığını ifade etti. Temmuz ayında Londra ofisini açan şirketin bünyesinde şu an Londra’da 13, Türkiye’de 39 olmak üzere toplam 52 kişi çalışıyor. “Oyunlarımızı bugüne kadar tüm dünyada 100 milyondan fazla oyuncu ile buluşturduk” diyen Ecevit oyunlarına en çok ABD, İngiltere, Çin, Kanada ve Fransa’dan rağbet olduğunu belirtiyor. Mobil oyun ekosistemine katkı sağlamak ve bağımsız oyun geliştiricilere destek olmak adına 2015 yılında ‘2Tons İvmelendirme Programı’nı başlattıklarını ifade eden Ecevit sözlerini şöyle tamamlıyor: “Programımız kapsamında mobil dünyada yer almak isteyen bağımsız oyun geliştiriciler, teknik problemlerden şirketleşme sürecine, mobil pazarda başarı sağlamanın önemli ipuçlarından pazarlama, tanıtım ve reklam desteğine kadar, her türlü alanda tecrübelerimizden ve imkanlarımızdan faydalanabiliyor. Üstelik bunun için gelir ortaklığı talep etmiyor, maddi bir yükümlülük dayatmıyor ve herhangi bir sözleşme imzalamalarını beklemiyoruz. Buradaki tek beklentimiz, oyun geliştiricilerin birbirlerinin deneyiminden faydalanabilecekleri bir platform oluşturabilmek.”

DÜNYADA İLK 100’E GİRDİ

Infosfer, 2005 yılında Türkiye’nin ilk gerçek zamanlı 3 boyutlu oyunu Pusu Uyanış’ı geliştiren ekip tarafından kuruldu. Hakan Yüksel öncülüğünde Cem ve Burcu Uzunlar ortaklığında kurulan şirket, mobil oyun pazarına odaklanmış durumda. “ABD’li bir firma için yazılımını geliştirdiğimiz Charm King, Bubble Blitz ve HotShot oyunları şu anda Apple Store, Goole Play ve Amazon Store’dan indirilebilir durumda. Bunların yanı sıra geliştirmekte olduğumuz 10 oyunumuz daha var” diyen Yüksel, Charm King oyununun dünyada en çok kazanan 100 mobil oyundan biri olduğunu belirtiyor. Türk oyun sektörünün en büyük sorununun eleman sıkıntısı olduğuna değinen Yüksel, “Evde oturup oyun geliştiren öğrenciler var artık Türkiye’de. Bu gençler sektörün geleceği için çok kıymetli” diyor.

Y KUŞAĞINA KURUMSAL OYUN TASARLIYOR

Pixofun 2005 yılında Ergun ve Başak Güvenç çifti tarafından kuruldu. ODTÜ Teknokent bünyesinde yer alan oyun stüdyosunda mobil oyun ve servisler geliştiriliyor. Kötü Kedi Şerafettin 2.80 ve Metal Fırtına, FootboCity gibi oyunlarla piyasaya kendini tanıtan şirket, 2010 yılından itibaren de daha çok kurumların Y Jenerasyon çalışanları için tasarlayıp geliştirdiği oyun temelli kurumsal eğitim projelerine yönelmiş durumda. “Bu bağlamda geçen sene İş Bankası için tasarladığımız İşVille İngiltere’de Learning Technologies Awards’da Best Learning Game alanında birinci oldu. En son, kurumlar için geliştirdiğimiz, bir oyunlaştırma projesi olan QuizGame ise 2016 yılında 2 uluslararası ödül kazandı. QuizGame, farklı farklı kurumlardan Y kuşağı mensubu 150 binden fazla yerli ve yabancı şirket çalışanı tarafından oynandı” diyen Başak Güvenç, klasik kurumsal eğitimlerden sıkılan genç çalışanları hedeflediklerini belirtiyor.

3 MİLYON KAYITLI KULLANICISI VAR

Consala Games, tarayıcı tabanlı ilk Türk oyunlardan biri olan strateji oyunu MineFight’ı 2008’de piyasaya çıkararak sektöre giriş yaptı. Türkiye’nin tarayıcı tabanlı ilk MMO korsanlık oyunu Son Korsan’ı da 2009 senesinde yayınlayarak pazardaki yerini sağlamlaştırdı. Yerli strateji oyunlarının yetersizliğinden dolayı oyun üretmeye karar verdiklerini anlatan Consala CEO’su Mustafa Büyükdüvenci, “O günlerde birkaç oyuncunun askerlerini açık arazide birleştirip toplu olarak harekat emri verebilmesi ve düşmana toplu saldırı yapabilmesi gibi şeyler hayaldi. Oyun temaları ya geçmiş ya da öngörülemeyen gelecek ile ilgiliydi. Yakın zamana ait bir oyun boşluğu vardı. Denizcilik teması ile ilgili bir oyun yoktu. Muhteşem bir donanma tarihine sahip olan ülkemizde bununla ilgili herhangi bir oyun henüz yapılmamıştı. Bu tarz oyun oynamak isteyen oyuncular yabancı platformlarda bulunan oyunları oynamak zorundaydı” diyor. Consala Games oyunları daha çok Türkiye’de rağbet görse de tüm dünyadan oyuncusu bulunuyor. Toplam 3 milyon kayıtlı kullanıcılarının bulunduğunu ifade eden Büyükdüvenci’ye göre başarının sebebi oyunlardaki kültürel ögeler. Hiç yatırım veya teşvik almadan yüzde 100 yerli imkanlarla oyun geliştirmenin mümkün olduğuna dair iyi bir örnek olduklarını ifade eden Büyükdüvenci, gençlere şu tavsiyelerde bulunuyor: “Kendi projesini yapmak isteyen gençlere tavsiyem oyunu küçük çapta çalışır vaziyete getirip hemen sunmaları. Gelen tepkilere göre devam etmeleri ya da etmemeleri. Eğer başarısız olacaksa hızlıca başarısız olsunlar ki bir sonraki projeye geçsinler. Ülkemizde oyun pazarı her yıl yüzde 7 oranında büyüme gösteriyor. Orijinal projelerİ, diğer oyunlarda olmayan özellikleri iyi tespit edip bunu güzel fikirlerle harmanlayan gençlerin oyunları her zaman başarılı olacaktır.”

TÜRKİYE PASTADAN DAHA FAZLA PAY ALMALI

Digitoy Games, 2012 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Teknopark’ta Mustafa Özsakallı, Can Erçelebi ve Nasuh Özsakallı tarafından kuruldu. Masa oyunları geliştiren firmanın en popüler oyunları, Okey Extra, 101 Okey Extra ve Poker Extra. Yaklaşık 150 bin aktif oyuncusu bulunuyor. Aylık kullanıcı sayısının bir milyona yaklaştığını belirten Erçelebi, oyunlarının sırasıyla Türkiye, Almanya, Avusturya, Fransa, ABD, Romanya ve Makedonya’da oynandığını ifade ediyor. “Türkiye’nin pastadan daha fazla pay almasını sağlamak için nitelikli insan gücü sektördeki en önemli dinamik. Kurucu üyelerinden olduğumuz Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) ile ekosistemin verimli bir şekilde ilerlemesi için çalışıyoruz” diyen Erçelebi, 2016 itibariyle Ekonomi ve Sanayi Bakanlıklarının oyun sektörüne yönelik ihracatı arttırıcı teşvik programlarını yürürlüğe soktuğunu ve bunun ellerini güçlendirdiğini söylüyor.

SEKTÖRÜN ÖNCÜSÜ ATOM

ODTÜ Teknokent’in oyun ve animasyon teknolojileri alanında girişimciliği teşvik etmek amacıyla kurduğu “ATOM” (Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi), başta öğrenciler olmak üzere bu alanlara ilgi duyan girişimcilerin fikirlerini ve projelerini geliştirebilecekleri ve kendi şirketlerini kurma imkanı buldukları bir ön kuluçka merkezi. ODTÜ Teknokent Genel Müdür Yardımcısı Hanzade Sarıçiçek Türkiye’deki ilk tematik ön-kuluçka merkezi olan ATOM kapsamında, desteklenen 85 gruptan 25’inin şirketleşmiş olduğunu söylüyor. Merkez, 1500’den fazla geliştirici ve genç girişimciye hizmet vererek, bugüne kadar geliştirilen 400’den fazla oyun ile toplamda 30 milyonun üzerinde oyunsevere ulaşmış bulunuyor. Kuruluşundan beri ATOM bünyesine kabul edilen ve ardından şirketleşerek merkezden mezun olan stüdyoların 3 milyon dolar üzerinde finansman kazanmayı başardığını ifade eden Sarıçiçek, “ATOM kapsamında geliştirilen oyunlardan elde edilen ihracat 2016 yılında 2 milyon dolar seviyesini geçti ve bu alanda önemli bir rekora imza atıldı” diyor. Üniversite ile sanayi işbirliğinin sağlanması konusunda da ATOM’un önemli bir rol üstlendiğine değinen Sarıçiçek sözlerini şöyle tamamlıyor: “Özellikle son iki yılda çalışmalarını hızlandıran ve uluslararası başarı hikayeleriyle mutfağını zenginleştiren ATOM, Darklings, Rop, Joinz, Twelve, Hocus, Fabric, Snake.io gibi hit oyunların çıktığı ve önü açık animasyon ekiplerinin yeşerdiği bir kurum oldu.”

TÜRK TELEKOM SATIN ALDI

Mevlüt Dinç, 80’lerden bugüne oyun sektörünün öngörülemez büyümesine tanıklık etmiş bir oyun yapımcısı. 1980’lerde İngiltere’de Enduro Racer, Last Ninja 2, First Samurai ve Street Racer gibi efsane olmuş oyunlarda onun imzası var. 1998’de dünyanın ilk 3 boyutlu oyun motoru Actor’ün de mucidi olan Dinç 2000’lerin başında Türkiye’ye dönerek ülkenin ilk başarılı oyun firması Sobee’yi kurdu. 2009 yılında Sobee’yi Türk Telekom’a satarak sektörün öncü isimlerinden biri olan ve 2011’de kurulan Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu’na, Gelişmekte Olan Spor Branşları Federasyonu bünyesine devredilene kadar başkanlık eden Dinç, şu anda çalışmalarını Londra’da sürdürüyor. Türkiye’den ayrılmadan önce bir oyun akademisi kurmaya çalışan fakat piyasa henüz hazır olmadığı için bunu başaramayan Dinç şunları söylüyor; “Hem yetenekli gençleri oyun sektörü için yetiştirmek hem de oyun tabanlı eğitim alanında çalışmak istemiştim. Dünya oyun pazarı bugün itibariyle sinema sektörünü geçmiş durumda. Ayrıca oyunlaştırma, sanal gerçeklik ve simülasyon eğitimden e-spora, sağlıktan savunma sanayine kadar çok geniş bir alanı kapsıyor. Son yıllarda Türkiye’de de çok iyi oyun stüdyoları çıkmaya başladı. Birikimimi paylaşmaya her zaman açığım.”

10 MİLYON OYUNCUSU VAR

Mynet Oyun, 12 milyon aylık tekil ziyaretçi ile Türkiye’nin lider oyun platformlarından biri. 25 kişilik bir ekiple, oyun üretiminden yayıncılığına, oyunun kullanıcılara ulaştırılmasından online ve telefonla desteğe kadar birçok başlık altında oyunculara hizmet veriyor. Yoğun olarak okey ve tavla gibi yerel internet kullanıcılarına hitap eden kültürel ve sosyal oyunlar ürettiklerini ifade eden Oyun Grup Müdürü Murat Uğur Kurt, “Gün içinde 12 saatten fazla oyun oynayan kullanıcılarımız var. Farklı platformlarda ve ülkelerde yaklaşık 10 milyon oyuncuya erişiyoruz. Özellikle gurbetçilerimizin yoğun olarak yaşadığı Avrupa ülkelerinden ve ABD’den düzenli oyuncularımız var” diyor.

İNGİLTERE İLE ANLAŞTI

Radmule 2016 yılında Ulaş Bilgenoğlu ve Necati Dinç tarafından kuruldu. Bilgenoğlu Microsoft Dubai’deki görevini bırakarak hayalindeki oyun stüdyosunu kurmak üzere Türkiye’ye dönüş yapmış bir isim. Necati Dinç ise, oyun yapımcısı Mevlüt Dinç’in oğlu. Küçük yaşlardan itibaren oyun tasarımcısı olarak yetişmiş. Game Garage Girişim Hızlandırma Programı’nda tanışan ikili birlikte bir oyun stüdyosu kurmaya karar vermiş. Kelime oyunu Letta ile soru cevap oyunu Trivia Game Show olmak üzere iki oyunları bulunuyor şimdilik. Letta’nın global olarak yayınlanması için İngiltere’den bir yayıncıyla anlaştıklarını ifade eden Bilgenoğlu, “İlk aşamada oyun Kanada, İsveç, Danimarka, Hollanda ve Avustralya pazarlarında yayınlanacak. Daha sonra İngiltere, ABD gibi büyük pazarlar ve İngilizce dışındaki dillerle geri kalan pazarlarda da yayınlanacak” diyor. Oyun sektörü için yatırımcı bulmanın zor olduğundan da bahseden Bilgenoğlu sözlerine şöyle devam ediyor; “Yatırımcı açısından da devlet teşvikleri açısından da aynı sorunla karşılaşıyoruz. Yetkililer bazen, oyunları ve stüdyoları nasıl değerlendireceklerini, hangi kefeye koymaları gerektiğini bilemiyorlar. Bir oyunu neye göre değerlendireceğini tespit etmek çok zor bir konu.”

DÜNYA BU OYUNU BEKLİYOR

RealityArts, Bahar Baziki ve İsmail Kemal Çiftçioğlu tarafından 2016’da kuruldu. Henüz ilk oyunu yapım aşamasında. Voidrunner adlı uçuş ve savaş oyunu önümüzdeki ay yayınlanacak. “Bilimkurgu tarzda, egzotik dünyalarda mücadele ettiğiniz bu gelişmiş uçuş oyunu, sadece ülkemizde değil yurtdışında da geniş bir kitle tarafından beklenmekte” diyen Baziki, yurtdışından ciddi destekçileri olduğunu ifade ediyor. Dünyanın lider grafik motorlarından Unreal Engine’in üreticisi Epic Games oyunun resmi destekçisi oldu.

HEDEF 5 MİLYAR DOLAR İHRACAT

Simsoft 2006 yılında ODTÜ KOSGEB Teknoloji Geliştirme Kuluçka Merkezi’nde kuruldu. Simülasyon oyunları konusunda uzmanlaştıklarını ifade eden kurucu ortak Prof. Veysi İşler, eğitim amaçlı birçok oyun projesi ürettiklerini de söylüyor. “Sadece Türkiye’de değil dünyada da farklılık gösteren çok sayıda eğitim amaçlı ‘ciddi oyun’ geliştiren bir firmayız.  Geliştirdiğimiz oyunlar arasında çocuklara güvenli internet bilincini kazandıran da var, sınır güvenliği eğitimi amacıyla yetişkinler tarafından kullanılan da var. Son olarak havalimanlarında acil kurtarma ekiplerinin eğitimi amacıyla geliştirdiğimiz bir simülasyon oyunu bulunuyor” diyen İşler, çok değişik yaş gruplarına hitap eden oyunları olduğunu belirtiyor. Bunlar arasında en dikkat çekenler, basketbol koçlarının eğitimi oyunları, fizik tedavi amaçlı sağlık oyunları, mobil cihazlarda oynanan sürüş oyunları ve subayların eğitiminde kullanılan harp oyunları. Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği TOGED’in kurucu üyelerinden olan İşler, dernek olarak amaçlarının sektörü kısa sürede 5 milyar dolar ihracat yapacak düzeye getirmek olduğunu ve bunun için sürpriz projeler geliştirdiklerini ifade ediyor ve ekliyor; “Tek başına geliştirdiği bir oyunla milyonlarca dolar gelir elde eden öğrencilerim var. Oyun sektörü ciddi bir ihracat kalemi olabilir.”

OYUNA AŞIK OLMAK TEHLİKELİ

Türk oyun sektörünün son yıllarda ciddi bir atılım içinde olduğunu ifade eden Oyun Ajansı Gaming in Turkey’nin kurucusu Ozan Aydemir, “Yerli oyun firmaları Peak Games’in ABD’de, Gram Games’in İngiltere’de genişlemesi, Tales World’ün ortaçağ rol yapma oyunu Mount and Blade’in ise 200’den fazla ülkede rekor kırarak 7 milyon kopya satışa ulaşması, Türkiye’nin global pazarda da önemli bir potansiyele sahip olduğuna işaret ediyor” diyor. Eğitim ve deneyim konusunda çok başlarda olduğumuza vurgu yapan Aydemir, oyun işine girmek isteyen gençlere Bahçeşehir Üniversitesi BUG Game Lab., İstanbul Bilgi Üniversitesi, ODTÜ Gate gibi oyun sektörü eğitimine ağırlık veren okullara yönelmelerini tavsiye ediyor. Pazarlamacıların ise çağın şartlarına ayak uydurması gerektiğine değinen Aydemir, “Konvansiyonel devam ederim, bildiğimden şaşmam derseniz çuvallarsınız. 300 filmindeki ünlü replik ‘this is Sparta’ gibi ben de ‘this is game business’ diyorum. Eğer işin mutfağında pişmeden işe girişirseniz sizi kuyudan aşağıda salıverirler” diyor. Aydemir oyun sektöründe yapılan pazarlama hatalarını ise şu sözlerle aktarıyor: “Birçok oyun firması oyunu yaparken parasının çoğunu bitiriyor ve zannediyor ki oyunu yayınlayınca milyonlara ulaşacak. Ama öyle bir dünya yok. Eğer az bütçeniz var ise en verimli dijital kanalları, en hızlı şekilde kullanıp, en kısa sürede maksimum oyuncuyu oyuna çekin. Oyun gelir yaparsa oradan gelecek para ile pazarlamaya devam edersiniz. Ama çoğu firma buna cesaret edemiyor ve az bütçesini bölük pörçük uzun vadeli harcamaya çalışıyor öyle olunca da para tamamen boşa gidiyor. Her yerde görüneyim nasıl olsa oyuncu gelir diyorsanız da baştan kaybettiniz demektir. Yaptığınız her pazarlama aksiyonunu çok iyi gözlemlemeli ve ölçümlemelisiniz. Oyununuza aşık olmamalı, gerekirse kapatabilmelisiniz.”

Silikon’dan Türk geliştiricilere jest

Silikon Vadisi merkezli data analiz firması Mobile Action’ın kurucusu Aykut Karaalioğlu, Türk oyun sektörüne destek vermek amacıyla ASO (app store optimization) hizmetini, oyun geliştirmek isteyen yerli girişimcilere 3 ay boyunca ücretsiz olarak vereceğini açıkladı. Bu hizmet ile yeni oyun geliştiriciler, oyunlarını hangi platformlara, hangi zaman aralıklarında koymaları gerektiğini kolayca belirleyerek kısa zamanda geniş bir hedef kitlesine ulaşabilecek.

Hedef Avrupa

15 yıl önce kurulan, Türkiye’nin ilk oyun bilgisayarı firması Monster, Dubai ve Kıbrıs’ta ofis açtı. Kurumsal İletişim Müdürü Kayra Keri Küpçü, “Amacımız bölgeye hakim olduktan sonra Avrupa’ya açılmak” diyor.

Steam’de ilk 4’e girdi

Yıldız Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümü öğrencisi Tolga Öztürk’ün 7 arkadaşıyla beraber geliştirdiği text tabanlı puzzle oyunu Tartarus, 205 milyon aktif kullanıcısı olan dünyanın en büyük oyun platformlarından Steam’de bir buçuk ay önce ilk dörde girdi.

Kamu desteği yüzde 44

Tansu Kendirli’nin başkanlık yaptığı Oyun Tasarımcıları Geliştiricileri ve Yayıncıları Derneği’nin (Oyunder) 2016 tarihli oyun geliştirme ekosistemi araştırmasına göre, Türkiye’deki oyun firmalarının ortalama ekip sayısı 9. Firmaların ortalama yaşı 3.5. Firmaların yüzde 85’i mobil, yüzde 20’si sosyal platform, yüzde 17’si konsol, yüzde 29’u online, yüzde 47’si PC oyunlar üretiyor. Firmaların ürettikleri toplam oyun sayısının ortalaması 4.5. Kamu desteğinden faydalanan stüdyo oranı ise yüzde 44.

Oyun oynayarak para kazanan fenomen

YouTube’da 2.3 milyondan fazla takipçisiyle sosyal medyada fenomen olan ‘Burak Oyunda’, mobil uygulama platformu Empower’ın desteğiyle mobil uygulamasını çıkardı. 500 binden fazla indirilmeye ulaşan ‘Burak Oyunda’ uygulaması her gün aktif olarak 10 binden fazla takipçi tarafından ziyaret ediliyor. Empower ‘Burak Oyunda’ için uygulama içi reklam ve sponsorluk desteği de sağlıyor. Böylece Burak sadece oyun oynayarak para kazanabilecek.

Türkiye 16. sırada

Dünyanın önde gelen oyun şirketlerine Türkiye’de altyapı servisleri sunan Medianova’nın CEO’su Serkan Sevim Türkiye’nin dünyanın en büyük oyun pazarları arasında 16. sırada bulunduğunu belirtiyor. Newzoo tarafından yayınlanan rapora göre, ülkemiz 2016 yılında elde ettiği 755 milyon dolarlık gelir ile Orta Doğu ve Afrika bölgesinin lideri konumunda bulunuyor. En yakın takipçimiz Suudi Arabistan’ın aynı dönemde oyun pazarından elde ettiği gelir ise 502 milyon dolar seviyesinde. Orta Doğu ve Afrika bölgesindeki 300 milyonu aşkın oyunseverin 2016 yılında toplam 3,2 milyar dolar harcama yaptığını söyleyen Sevim, bunun küresel gelirin yüzde 3’ünü oluşturduğunu ifade ediyor.

Türkiye’ye 5 milyon dolar yatırım yapıyor

Dünya oyun devlerinden Tencent, 5 milyon dolar yatırımla Türk oyun pazarına giriş yaptığını açıkladı. Dünya oyun pazarının yüzde 50’sinden daha fazlasını elinde bulunduran Tencent, yeni 5V5 Mobil MOBA Oyunu “Strike Of Kings” ile Türk oyun pazarına 2017 yılında 5 milyon dolar yatırım yapacağını, ilk yıl için yatırım harcamalarını reklam, e-spor, lokalizasyon çalışmaları ve kampanyalara ayıracağını duyurdu. Türkiye, “Strike of Kings” oyununun halka açık olarak duyurulduğu ilk pazar olma özelliğini taşıyor.

Türk oyunculara özel turnuva

Geliştirdiği World of Tanks, World of Warplanes ve World of Warships gibi tarihi savaş araçları simülasyonları ile dünya çapında milyonlarca oyuncuya ulaşmış oyun geliştiricisi ve yayıncısı Wargaming’in sözcüsü Tom Putzki, Türkiye’deki pazarı çok önemsedikleri için Türk oyunculara özel World of Tanks turnuvaları düzenleyeceklerini duyurdu. Putzki, “Türk oyuncular en az Koreliler ve Polonyalılar kadar tutkulu” diyor.

ODTÜ’den sağlık oyunları

Kaliforniya merkezli HopeLab Tıbbi Araştırmalar Merkezi tarafından kanser hastası çocuk ve ergenler için tasarlanan Re-mission adlı üç boyutlu bilgisayar oyunu, ABD, Avustralya ve Kanada’daki pek çok kanser merkezinde tedavi desteği olarak oynatılıyor. Oyunda Roxxi adlı cesur bir nanobot kadın savaşçı, elindeki kemoterapi ve radyoterapi cihazlarıyla kanserli hücreleri tek tek parçalıyor. Oyun sanal ortamdaki duyguları gerçek duygulara dönüştürerek iyileşmeyi hızlandırıyor. Oyunu geliştiren Dr. Pamela M. Kato, “Bu oyunu oynayan hastalar, kontrol grubuna kıyasla tedavilerine daha çok ilgi duyuyor, ilaç ve tedavilerinden daha çok fayda görüyorlar. Re-mission oyuncularında kemoterapi ve ilaçların etki süresi de uzuyor. Oyunu geliştirmeye devam ediyoruz” diyor. Türkiye’de de sağlık oyunları üzerine çalışan bir ekip var. ODTÜ bünyesinde bulunan Teknokent Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi’nden Zibumi adlı bir oyun geliştirme grubu, söz konusu oyunlar üzerine çalışıyor. Sağlık oyunları felçli hastalar üzerinde de el-göz koordinasyonunu arttırması amacıyla kullanılabiliyor. ABD ve özellikle de Japonya’da Alzheimer tedavisine yönelik olarak kullanılan hafıza güçlendirici oyunlar var. Google’a ‘brain fitness’ yazınca çok sayıda web sitesinde bu tür oyunlara ulaşmak mümkün. Psikolojik rahatsızlıklar, dikkat eksikliği, hiperaktivite için de oyunlar mevcut.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s