MİLLİ YAZILIM İHRACATÇILARI

imajfoto1MİLLİ YAZILIMDA İHRACAT ATAĞI

ÜRÜN DİRİER – PARA DERGİSİ

Kimilerine göre Türkiye’nin petrolü yazılım. Çünkü Türk pratik zekası Türk yazılımlarını benzerlerinden farklılaştırıyor. Yıllık yazılım ihracatımız henüz bir milyar dolar seviyesinde. Ancak nakliyesi, masrafı, girdisi, işçisi, hammadde tedariki, navlunu olmadığı için bonfile et olarak nitelendiriliyor. Tek maliyet beyin. Bu da 1 milyar dolarlık yazılımı, 1 milyar dolarlık domates ihracatından daha kıymetli hale getiriyor. Uzmanlara göre her bir birimlik yazılım ihracatı, sanayi ihracatının 10 katı değerinde. Her geçen gün ihracat rakamlarının arttığı yazılım sektörünün yıldızlarını bir araya getirdik.

SAHA EKİPLERİNİ YÖNETİYOR

Yıldız Teknik Üniversitesi Teknopark’ında yer alan Evatro firması, geçtiğimiz yıl Birleşik Krallık Ticaret ve Yatırım Ajansı (UKTI) tarafından düzenlenen ‘Great Scale Up’ yarışmasında inovasyon ödülü alarak yazılım alanındaki iddiasını kanıtladı. Özellikle CRM yazılımlarının satış ve servis bacaklarında hemen her sektöre hizmet veren firma, bankacılık, finansman ve sigortacılık sektörlerine özel çözümler sunuyor. Mobil uygulamalar konusunda ise dünyanın birçok ülkesinde milyonlarca kişinin kullandığı ürün ve projenin sahibi. Evatro’nun 25 senelik bir birikimin neticesi olarak 2 sene önce faaliyete başladığını anlatan kurucu Alparslan Şengezer, “2014 yılında o zamanki yazılım şirketlerimizi yabancı sermayeli bir firmaya sattık. Sonrasında da hizmetlerimizin temelini oluşturan ekip arkadaşlarımızla birlikte, ileri teknoloji kullanarak inovatif yazılım çözümleri üreten bir firma kurmaya karar verdik ve Evatro’yu kurduk. Bugün ABD, AB ülkeleri başta olmak üzere, Güney Afrika ve Arap yarımadası da dahil milyonlarca müşterimiz, mobil ve web tabanlı yazılım çözümlerimizi kullanıyor” diyor. Türkiye’de Teknopark’taki ofisi hem satış hem inovasyon laboratuarı olarak kullanırken, ABD’deki Kaliforniya ve Florida ofislerinde de Amerikan pazarına satış yaptıklarını anlatan Şengezer, müşterileri arasında dünyanın en büyük 20 şirketinin olduğunu belirtiyor. Maryland Wells Fargo Bankası’nda 8 sene yazılım geliştirme ve teknoloji projelerinde çalışan, ilk yazılım firmasını da ABD’de kuran Şengezer, 2004’de vatana kesin dönüş yaparak Ar-Ge odaklı ürün ve hizmet üretmeye başlamış. FieldPie adındaki CRM yazılımları ile, İngiltere Ekonomi Bakanlığı tarafından düzenlenen ‘Great Scale Up’ yarışmasında yaklaşık 200 ürün arasından inovasyon ödülünü almaya hak kazanan firma, UKTI desteği ile Avrupa ve Common Wealth pazarını öncelikli hale getirmiş bulunuyor. FieldPie özetle, sahada çalışan satış, servis ve denetim ekiplerinin faaliyetlerini akıllı telefonla yapmalarını sağlayan bir ürün. Saha ekiplerinin yöneticileri de sahada yapılan tüm aktiviteleri anında izleyebiliyor, müşteri ve saha ziyaret durumlarını kontrol edebiliyor, saha ekiplerini takip edebiliyor. Kullanıcılar, hiç bir yazılım yapmadan mobil ekranlar tasarlayabiliyor, formlar oluşturup sahadan istediği formatta bilgi topluyor. Saha ekibi olan herhangi sektördeki, herhangi bir firma FieldPie’ı aynı gün alıp kullanmaya başlayabiliyor. Ayrıca sahada telefon hattı çekmese de uygulama çalışmaya devam ediyor, hattı bulunca datayı senkronize ediyor. Firmanın iş yönetim süreçlerini hedefleyen LMPie adındaki yazılımı ise, firmalara dijital ortamlardan, özellikle sosyal medyadan daha önce müşterileri olmayan kişilere ulaşıp satış fırsatı yaratmayı sağlıyor. Sigortacılara yönelik de yazılım çözümleri sunan Evatro, İsviçre ve İngiltere’de bulunan 6 Fintech firması ile anlaşma imzaladı. FinTech alanında hızla büyüyen Personal Finans Management, BlockChain, BitCoin gibi teknolojilere yatırım yapan Evatro, mobil bankacılık ve mobil ödeme uygulamaları da geliştiriyor.

MARTTA AMERİKA YOLCUSU

Visionteractive, sosyal medya bağlantılı online&offline entegre cihaz üreten bir teknoloji ve Ar-Ge firması. Ürünleri arasında tweet attıkça hediye veren Socialmat, Instagram’da paylaşılan fotoğrafların çıktısını veren Presstagram bulunuyor. StartersHub’ın yatırım yaptığı Visionteractive’in 300’ün üzerinde müşterisi var. Londra, GULF ve Kazakistan pazarlarında faaliyet gösteren firmanın Kurucu Ortağı ve CEO’su Onur Candan, “Yurtdışında 30’a yakın marka ile çalıştık. Şubat ayında Brezilya’ya, Mart ayında ise Amerika pazarına açılacağız” diyor.

ALANINDA TEK YAPAY ZEKA ÇÖZÜMÜ

Smart Moderation, yüksek performanslı yapay zeka yazılımıyla, sosyal medya profillerinden yayımlanması sakıncalı olan ve marka itibarına zarar veren spam reklam, küfür, hakaret içeren kullanıcı yorumlarının ve trolling saldırılarının gerçek zamanlı olarak tespit edilmesi ve otomatik gizlenmesi hizmeti sunan bir firma. Smart Moderation’ın hiç uyumayan bir moderasyon ekibi gibi çalıştığını anlatan Kurucu Ortak Çiler Ay Tek, “Sistem sosyal medya platformlarında kullanılan küfür filtrelerinde olduğu gibi kelime tabanlı çalışmıyor; bir insan gibi düşünerek, metinleri bütünsel olarak anlamlandırarak karar veriyor. Smart Moderation’ı benzerlerinden ayıran en önemli özelliği ise, bu yapay zekanın kullanıcısının davranışlarını takip ederek bunları öğrenebilmesi. Yani her kullanıcı kendine özel bir yapay zeka desteğine sahip oluyor” diyor. StartersHub’ın yatırımcısı olduğu Smart Moderation, kendi alanında alanında dünyadaki ilk ve tek yapay zeka çözümü. Smart Moderation’ı ilk geliştirmeye başladıklarında ayrıntılı bir literatür taraması yaptıklarını ve şaşırtıcı bir şekilde yapay zeka kullanan bir yorum moderasyon aracı olmadığını fark ettiklerini anlatan Tek şunları söylüyor: “Smart Moderation doğası gereği global bir girişim ve müşterilerinin çoğunluğu da Türkiye dışında. Şu anda önceliğimiz İngilizce konuşan ülkeler. Büyük ajanslar ve medya kuruluşları ile çalışıyoruz. Günlük yaklaşık 2 milyon yorumu işliyoruz. 2016 Eylül ayında dünyanın en önemli girişimcilik konferanslarından biri olan Techcrunch Disrupt’a en değerli 5 yapay zeka girişiminden biri olarak davet aldık. Aralık ayında Amerika pazarına giriş programına kabul edildik. 2017 aynı zamanda bizim ABD pazarında etkimizi ciddi anlamda arttırdığımız bir yıl olacak. Şimdiden Los Angeles’da stratejik iş birlikleri yaptık, imzalarımızı attık.”

E-TİCARETE ESNAF YAZILIMI

Murat Soysal ve Ergin Eroğlu tarafından kurulan Segmentify, e-ticaret ve içerik web sitelerine dönüşüm optimizasyonu hizmeti sunan bulut tabanlı bir pazarlama yazılımı. 2015 yılında kurulan Segmentify, hizmeti sağlamak için tamamı şirket içinde geliştirilmiş yapay zeka ağırlıklı bir tavsiye motoru ile ziyaretçi modellemesi ve skorlanması algoritması kullanıyor. StartersHub’ın yatırım yaptığı şirket özetle, klasik bir mağazadaki temsilcinin, bir esnafın müşteriyle kurduğu diyaloğun ve yönlendirmelerin e-ticaret’e aktarılmasını sağlıyor. Örneğin bir e-ticaret sitesinde kar botu arayan müşteriye kazak ve bere gibi bağlantılı diğer ürünler de gösterilerek kişiye özel indirim fırsatları sunuyor. Kurucu Ortak Ergin Eroğlu, Segmentify’ın kuruluşunu şöyle anlatıyor: “Dünyada en iyi müşteri deneyimi yaşatan iki örneğe odaklandım. Amazon ve Netflix. Onların yaptığı doğruları çıkarıp, bunun manuel olarak değil yazılım ile, otomasyon ile nasıl yapılabileceğini araştırmaya başladım. O sırada yollarımız Murat Soysal ile kesişti ve onun doktora çalışmalarında geliştirdiği ziyaretçi modellemesinin e-ticaret alanına uygulanabilirliğini gördük. Ondan sonra Segmentify’ın temel halini 6 ayda hazırlayıp şirketi kurduk. Hayalimiz bütün dünyaya hizmet vermekti. O nedenle globale odaklandık.” Şu anki müşteri portföyünün yüzde 20’ye yakın bir kısmının yurtdışından geldiğini aktaran Eroğlu, “Deneme aşamasında olan hesaplarda ise bu oran yüzde 50’nin üzerine çıkıyor ki 2017 yılında global pazarda büyüme stratejimiz ile uyum içinde görünüyor. Chicago ve Londra ofislerinden sonra Ekim ayında Almanya ofisimizi açtık ve orayı merkez alarak bütün Avrupa’ya satış yapmaya başladık. Şu an müşterilerimiz Almanya, Fransa, İngiltere, Çek Cumhuriyeti, İtalya, Bulgaristan, Dubai ve ABD gibi geniş bir coğrafyaya yayılmış durumda. 2017 yılı hedefimiz özellikle Batı Avrupa ve MENA bölgesinde büyümek” diyor.

DÜNYANIN FOTOĞRAFINI TOPLUYOR

Monument, gün geçtikçe artan resim kalabalığına çözüm olarak geliştirildi. Ürün, cep telefonu ve fotoğraf makinaları ile çekilen fotoğrafları otomatik olarak depolayarak, bunları yapay zeka özelliği sayesinde kişilere ve resmin içeriğine göre kategorize edebiliyor. Monument’ı geliştirmeye kendi ihtiyaçlarından yola çıkarak başladıklarını anlatan Kurucu Ortak Ercan Erciyes, kuruluş hikayesini şöyle anlatıyor: “Benim kişisel olarak 5 USB diskim var, her birinde binlerce resim ve video duruyor. Bunlara uzaktan erişemiyorum ve oldukça karmaşık bir halde. Sayıları arttıkça bunları tek bir yerde tutmak ve yedeklerini almak neredeyse imkansız bir hal almaya başlamıştı. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak yüzlerce kişi ile bire bir görüşmeler yaptık ve sorunu daha net anlamaya çalıştık. Ardından uzun süren çalışmalar sonucunda protitipler geliştirdik. Monument’dan önce 12 yıldır gömülü sistemler üzerine çalışıyorduk. Buradan elde ettiğimiz tecrübe ile Monument’ı kurduk.” İhracatının önemli bir kısmını Kuzey Amerika’ya yaptıklarını ifade eden Erciyes, şu anda 94 farklı ülkeden müşterileri olduğunu belirtiyor. StartersHub’dan ve Amerika’dan yatırım almaya başladıktan sonra tüm operasyonu Chicago’ya taşıyan firma, Çin’de de üretim hattı kurdu. 2017 yılı hedefi, Amazon üzerinden satışa başlamak.

HEDEF 10 MİLYAR DOLAR

Kurumsal yazılımda öncü firma Etiya, ODTÜ mezunu üç mühendis arkadaş, Aslan Doğan, Ali Durmuş ve Serdar Dağdelen tarafından 2004 yılında kuruldu. Şu an Türkiye’nin en büyük kurumsal yazılım şirketi. Bünyesinde 500’ü aşkın mühendis çalışıyor. Ar-Ge yatırımları cirosunun yüzde 20’sinin üzerinde olan Etiya, ABD, Avrupa ve Asya pazarında iş yapıyor. 2023 yılı ihracat hedefi ise 10 milyar dolar. Yapay zeka yatırımlarıyla da bilinen Etiya, bir yıllık Ar-Ge çalışmaları sonucunda Türkiye’nin ilk yapay zeka ürünü Serdoo’yu Kasım 2016’da pazara sundu. Serdoo, yazılı iletişimin yoğunlukla kullanıldığı müşteri hizmetleri ve çağrı merkezlerine yönelik olarak geliştirildi. Ürün Türkçe doğal dil işleme yeteneği ile müşterilerden dijital kanallar üzerinden gelen yazılı e-posta, mesaj ya da sosyal medya içeriklerini otomatik analiz ederek müşteriye anında cevap verebiliyor veya konunun en kısa sürede çözülerek müşteriye dönüş yapılabilmesi için konunun uzmanı müşteri temsilcisine yönlendirilebiliyor. Etiya Kurucu Ortağı Aslan Doğan’a göre, teknolojideki değişimler, pazar ihtiyaçları ve değişen müşteri profili sürekli inovasyon felsefesini zorunlu kılıyor. Bu nedenle önümüzdeki yıllarda en büyük fırsat bütün sektörler için oyunu değiştirecek olan yapay ‘zeka’da.

DERNEKLERE RAKLET ÇÖZÜMÜ

Dernekler ve vakıflar gibi kar amacı gütmeyen kurumlara yönelik üye ve gelir yönetim altyapı teknolojileri sunan Raklet, SuCool Start-Up Hızlandırma Programı’ndan 2015 yılında mezun oldu. Kurucuları Gönen Eren ve Gerçek Karakuş. Kuruluşundan bu yana yüzde 30’dan fazla aylık büyüme gösteren Raklet, şu an dünya üzerinde 60’dan fazla ülkede bin 300 üye kuruluş tarafından kullanılıyor. 2016’da Microsoft Ventures Programı’na kabul edilen firma, çalışmalarını son bir yıldır Berlin’de sürdürüyor.

SHOPIER HIZLI BÜYÜYOR

Kişilerin internet sitesi, blog ve sosyal medya hesapları üzerinden alışveriş yapmalarını sağlayan ödeme altyapısı teknolojileri geliştiren Shopier, SuCool StartUp Hızlandırma Programından 2016’da mezun oldu. Ozan Süner tarafından kurulan Shopier hızlı bir büyüme eğrisi içinde. Yapılan alışverişlerin büyük bölümü yurtdışı kaynaklı olduğu için 2017 içinde ABD ve İngiltere merkezli operasyonlarını genişletmeyi hedefliyor.

DÜNYA TV’LERİ ALYO İLE YAYIN YAPIYOR

Alper Turgut ve İsmail Haritaoğlu tarafından 2012’de ODTÜ Teknokent’te kuruldu. Şirket ABD’nin önde gelen medya şirketlerinin video altyapısını oluşturan omurga yazılımlarında uzman. Alyo, 2014 yılında Amerika’nın en büyük futbol müsabakası olan Super Bowl turnuvası heyecanının başarıyla izleyicilere aktarılmasını sağlamıştı. 1 milyon futbolsever eşzamanlı olarak masaüstü bilgisayar ve tabletlerden maçı izleyebilmişti. Şirket, geliştirdiği ürünlerle medya yayıncılarına yönelik, video yayınlama iş akışlarını otomatize edebilme hizmeti sunuyor. Ürünle birlikte medya yayıncıları birden fazla ortamda ve cihazda yayınlarını oynatabiliyor. Alyo kullananlar arasında NBC, FOX Sports, Univision, Gray, Post-Newsweek Stations ve NFL gibi Amerikalı medya devleri ve 200’ü aşkın yerel TV kanalı bulunuyor.

80 ÜLKEYE GİRMEYİ BAŞARDI

V-Count kendi ürettiği çözümlerle perakendecilikteki verimlilik ve karlılığı arttırmayı hedefleyen yenilikçi bir teknoloji şirketi. Şirketin çözümleri 80’den fazla ülkede kullanılıyor. V-Count, kişi sayma, yoğunluk analizi ve müşteri takibini sağlayan cihazlarıyla perakendecilerin karar verme süreçlerine katkı sağlıyor. Onedio kurucu ortaklarından Demirhan Büyüközcü ve Kaan Kayabalı’nın kurduğu V-Count, 2016’da Revo Capital’den de 1.4 milyon dolar yatırım almıştı.

ÇİN TOKİ’Sİ AR PANDORA DEDİ

Linkedin’in eski Türkiye Yöneticilerinden Ali Rıza Babaoğlan’ın melek yatırımcısı olduğu Ar Pandora, Türkiye’de Sanal Gerçeklik (VR) ve Arttırılmış Gerçeklik (AR) alanında Nisan 2014’ten bu yana faaliyet gösteriyor. Kemal Akçalı’nın kurduğu Ar Pandora, küresel hedefli bir girişim olarak inşaat sektörüne odaklanmasıyla fark katıyor. Mimari sunumlar için AR ve VR uygulamaları geliştiren şirket son bir yılda 25’ten fazla proje gerçekleştirerek cirosunu üçe kaylamış bulunuyor. Şirketin müşterileri arasında Socar-Petkim, Decorilla, Rönesans Yapı, General Electric, Bayer ve Çin’in TOKİ’si olarak bilinen China Construction Company gibi büyük kuruluşlar yer alıyor. Ar Pandora özetle, inşaat henüz proje aşamasındayken binanın içini gezmeyi sağlayan bir sanal gerçeklik yazılımı. İnşaat sektörünün büyüklüğüne rağmen şirketin birincil pazarı Türkiye değil. New York’taki satış ofisi ve Pandora Reality ünvanlı şirketi aracılığıyla faaliyet gösteren girişim, tüm satışlarının yüzde 70’ini ihracattan sağlıyor. İnşaat sektörünün yanı sıra, bir endüstri firması ile birlikte işçi eğitim simülasyonları ve gerçek zamanlı kalite kontrol uygulaması da geliştiren Ar Pandora, İTÜ Teknokent’te doğmuştu. Hali hazırda ABD, Çin, Almanya, İngiltere ve Ukrayna ile çalışıyor.

P&G İLE KONTRAT AŞAMASINDA

Bülent Peker tarafından kurulan Ar Pandora, markaların satış ve pazarlama süreçlerinde karar alma ve aksiyona geçmelerine kaynak oluşturacak her türlü piyasa verisini, ihtiyaçlar doğrultusunda sahadan toplayan ve bilgiye dönüştüren araştırma ve ölçümleme yazılımları üretiyor. Sahadan ve satış noktalarından veri toplanması, toplanan verilerin analiz edilmesi ve bu verilerin firmaların ihtiyaçlarına yönelik özel olarak tasarlanmış raporlama ara yüzleri aracılığı ile sunulması aşamalarının tamamında kendi geliştirdiği teknolojileri kullanıyor. P&G’nin Ortadoğu operasyonlarını yürütmek üzere kontrat aşamasında olan şirket, Danone Dubai ile de anlaşma aşamasında. Ayrıca Pepsi’nin Türkiye operasyonlarını yürütüyor.

FLYCO 5’TEN BÜYÜK

Pilotlara yönelik uçuş simülasyonu hizmeti veren Flyco, tüm dünyada toplam 20 ülkeden pilotları uzaktan eğitim yöntemiyle yetiştiriyor. Şirketin kurucusu Kaptan Pilot Ergin Erdin “Birleşik Arap Emirlikleri’nden Fransa’ya, Polonya’dan Kırgızistan’a, Mısır’dan Şili’ye hatta Myanmar’dan Fareo Adaları’na kadar farklı ülkelerdeki toplam 67 havayolu, hava taksi şirketi bizim programımızı kullanıyor” diyor. Eğitim operasyonlarını İstanbul ana merkezinin yanı sıra Almanya ve İngiltere’deki ofislerinden de yöneten şirket, dünyanın en iyi 5 havacılık e-learning eğitim şirketinden biri.

186 ÜLKENİN MAİL TRAFİĞİNİ YÖNETİYOR

E-posta pazarlaması platformu Sendloop, toplam 180 ülkeden 36 bin aktif kullanıcıya hizmet veriyor. Merkezi İstanbul’da olan şirketin New York’ta da bir ofisi bulunuyor. E-posta pazarlamasının e-ticaretin olmazsa olmazı olduğuna değinen Sendloop Kurucu Ortağı Cem Hürtürk, “Önemli olan e-posta sayısı değil kitlenin kalitesidir. Belki daha az kişilik bir abone listeniz olabilir ama kritik olan dönüşüm oranınız daha yukarılardaysa çok daha fazla dönüş alırsınız. Dolayısıyla abone listelerinde e-posta sayısının çok bir önemi yok. Biz de buna göre çalışıyoruz” diyor.

BEBEK ALGORİTMASI DÜNYAYA AÇILDI

Etohum girişimlerinden Mobilus’un akıllı bebek ve bakıcı izleme kamerası İnvidyo, bebek davranışları, sesleri ve mimikleriyle geliştirilmiş akıllı bir bebek takip kamerası. Diğer bebek kameralarından farkı, sahip olduğu algoritmalar sayesinde önemli anları belirleyebiliyor olması. Bu sayede annenin önemli bir şey olup olmadığını anlamak için kamerayı saatlerce izlemesine gerek kalmıyor. Bebek dikkat çeken, tehlikeli bir hareket yaptığında anneye bildirim gidiyor. Görüntüleri analiz ederek, görüntülerdeki yüzleri de tanıyabiliyor. Kameraya evdeki yüzlerin kime ait olduğu öğretildikçe, hangi saatte evde kimler olduğunu raporlamaya başlıyor. Böylece bakıcı ile bebek dışında evde başka bir kimse varsa hemen haber veriyor. Bebeğin yüzünü tanıdığı için kamera baktığı anları tespit edip kayıt ediyor ve güzel fotoğraflarından bir albüm oluşturabiliyor. Bebeğin ağlamasını diğer gürültülerden ayırt edip hemen haber verebiliyor. Böyle bir durumda doğrudan mobil uygulama üzerinden bebekle konuşup onu sakinleştirebiliyor ya da bakıcıya talimat verebiliyorsunuz. Ayrıca sahip olduğu sensörler sayesinde sıcaklık, nem, hava kalitesi gibi ortam değerlerinde bir değişiklik olursa anında haberdar ediyor. İnvidyo, Özgür Deniz Önür, Ekin Dino ve Yağız Yaşaroğlu tarafından hayata geçirildi. Kısa süre önce yurtdışı satışlarına başlandı.

VADİ’DEKİ YERLİ BEYİNLER

—Başarılı yerli firmaların yanı sıra Silikon Vadisi’nde başarılı olmuş yerli beyinlerimiz de var. Ürettikleri yazılımlar ihracat kalemlerimizde görünmüyor ancak yine de en iyi birkaç tanesinden bahsetmeden olmaz dedik—

NASA ONU KULLANIYOR

Devrim Yaşar, bulutta duran yazılım geliştirme ortamı olarak tanıtılabilecek Koding’i kardeşi Sinan ile birlikte 3 yıl önce kurmuş. Bulut tabanlı yazılım geliştirme platformu Koding’in bünyesinde 100 bin yazılımcı var. Koding hem bağımsız geliştiricilere, hem şirketlere hem de üniversiteler başta olmak üzere çeşitli eğitim kurumlarına hitap ediyor. Özetle, bir web sitesi, e-ticaret sitesi, online bir sistem ya da aplikasyon gibi teknoloji gerektiren işleri gerçekleştirebilecek yazılımcıların bulunduğu bu platforma, yazılımcıların Facebook’u da deniyor. Tüm dünyada 2 milyonu aşkın üyesi var. Apple’dan NASA’ya birçok dev onu kullanıyor. Ayrı ülkelerde yaşayan İzmirli Devrim-Sinan biraderlerin, internet ortamında beraber çalışabilmek için geliştirdiği Koding, Silikon Vadisi’nde şimdiye dek 20 milyon dolar değerinde yatırım almış. Yaşar Koding’i özetle şöyle anlatıyor: “Dünya artık eski dünya değil. Yazılım geliştiricilerin dünyanın her yerinde, aynı hızla, istedikleri projeye dahil olmalarını mecbur kılıyor. Ben İstanbul’da ofis kurayım, İstanbul’da yazılımcı bulayım, onları her gün servisle ofise taşıyayım derseniz, 20 ülkeden 200 kişiyle çalışan şirketin gerisinde kalırsınız. Bir şirketin ekibine katılan yazılımcı eğer Koding ile giriş yaparsa beş dakika içerisinde takımla beraber kod yazabilir hale geliyor. Yani siz İstanbul’da, takım arkadaşınız Japonya’daysa bile aynı ofiste gibi çalışabiliyorsunuz.” Koding’in yatırımcıları arasında Apple’ın da yatırımcılarından olan Matrix Partners ile Khosla Ventures, Greycroft Partners, RTP Ventures ve 500 Startups gibi oldukça değerli isimler bulunuyor. Koding’in merkezi San Francisco Silikon Vadisi’nde yer alıyor.imaj-foto-3

121 ÜLKENİN ÖĞRENCİSİ ONUNLA SINAVA HAZIRLANIYOR

Amazon Kindle’da ürün geliştirme müdürlüğü yapmış olan Emrecan Doğan, oradayken milyonlarca insanın kitap okuma alışkanlıklarını analiz edip daha iyi bir kitap okuma deneyimi sunmak üzerine tablet ve yazılım geliştiren bir takımın başındaki iki Türk yöneticiden biriymiş. Eşi ise TOEFL sınavına çalışıyormuş o ara. İşte tam o sırada bir sınav hazırlık uygulaması yazmaya karar veren Doğan, Secore Beyond’u 2012’de böyle ortaya çıkarmış. İlk 6 ayda Amerikan üniversitelere giriş sınavına (SAT) hazırlanan 200 bin kadar lise öğrencisi bu uygulamayı her gün kullanmaya başlamış. Score Beyond özetle akıllı telefon ve tabletlerin yardımıyla, insanların etkileşim kurdukları bir öğrenme şekli geliştiriyor. Bugün 121 ülkeden öğrenci, ABD’de üniversiteye girebilmek için Secore Beyond’u kullanıyor.

VADİ’NİN DATASINI BİR TÜRK YÖNETİYOR

Aykut Karaalioğlu’nun 4 yıl önce Silikon Vadisi’nde kurduğu Mobile Action, bugün 60 bin müşterisi olan bir data krallığı. Müşterileri arasında, eBay, Yandex, Tinder, Google ve Yahoo gibi devler var. Şirket son bir yılda Angry Birds, Facebook ve Uber’in yatırımcılarından 4 milyon dolar yatırım aldı. Büyüme hızı ise her ay yüzde 25. Dünyanın 8 bin şehrinden 60 bin müşterisi olan şirket, toplamda 50 milyarlık bir datayı yönetiyor. Mobile Action kısaca anlatacak olursak aplikasyonların data analizlerini yapıyor. Hangi saatlerde, nerelere reklam verilmesi gerektiğine dair raporlar hazırlıyor. Dünyada toplam 4 milyon aplikasyon var. Bunların datalarını bir yazılımda birleştirerek, istatistiki sonuçlara ulaşıyor. Kullanıcı alışkanlıklarını, trendleri, rakiplerin davranışlarını analiz ederek müşteriye bir karne hazırlıyor.

UDEMY’DEN SONRA CARBON GELİYOR

Çevrimiçi eğitim alanında en başarılı girişimlerinden Udemy’nin kurucu ortaklarından Eren Bali, geçtiğimiz yıl Carbon adlı yeni girişimiyle sağlık sektörüne de girdi. Eren Bali ve Oktay Çağlar ortaklığında kurulan Udemy, 5 yıl içinde 113 milyon dolar yatırım almış ve büyüme oranıyla başarısını kanıtlamıştı. Ücretli veya ücretsiz çevrimiçi derslerin sunulduğu Udemy, öğrenimi demokratikleştirme hedefli bir girişim olarak yola çıkmıştı. Eren Bali’nin yeni girişim Carbon’un da sağlık alanında benzer bir hedefi var. Doktorların tıbbi vakaları paylaşabilmesine ve tedavi konusunda fikir alışverişi yapabilmesine olanak tanıyan platform küresel çapta tıbbi bilgi paylaşımında yeni bir sayfa açmak istiyor.

***GÖRÜŞLER***

BU GİDİŞLE 2023’DE İŞSİZLİK KALMAYACAK

Yazılım Sanayicileri Derneği Başkanı Doğan Ufuk Güneş, “Türkiye’nin petrolü” olarak adlandırdığı  yazılım sektörünü orta gelir tuzağından çıkışın tek yolu olarak görüyor. Yazılım ihracatının diğer sektörlerdeki ihracattan çok daha değerli olduğunu anlatan Güneş, “Sanayi devrimini kaçırdık, bilişim devrimini yakalayacağız” diyor. Sektörün şimdiden büyük gelişim içinde olduğunu vurgulayan Güneş, 2011 yılında 250 milyon dolar olan yazılım ihracatının geçtiğimiz yılın sonunda 1 milyar doları bulduğunu söylüyor. “Türkiye’nin yıllık ihracatının 150 milyar dolar olduğunu düşünürsek, çok iyi bir rakam bu” diyen Güneş sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bugün dünya yazılım pazarı 4.8 trilyon dolardır. Eğer doğru strateji kurarsak 10 yılda biz bunun 50 milyar dolarını alabiliriz. Bakın Hindistan bu rakama ulaşmış durumda, biz neden yapamayalım. Kaldı ki Hintliler bizim kadar kıvrak ve kaliteli yazılımlar üretemiyorlar. 50 milyar dolarlık ihracat, tekstil, tarım veya sanayiden elde edilecek 50 milyarlık ihracatın 10 katı değerindedir. Nakliyesi, masrafı, girdisi, işçisi, hammadde tedariki, navlunu yok. Bonfile et. Maliyet beyin. Hadi 10 katı değil mütevazı davranıp 3 katı değerindedir desek bile, biz 2023’te 1 milyon gencimize nitelikli iş sunabiliyor olacağız. İstihdam garanti. Orta gelir tuzağından kesin çıkarız.” Yazılım işinin Türk pratik zekasına çok uygun da bir iş olduğunu ekleyen Güneş, “Türkiye’de mobil bankacılıkla bir EFT’yi bir havaleyi birkaç dakikada yapabiliyorsunuz. Peki Almanya’da ne kadar sürüyor biliyor musunuz? 2 gün. İngiltere’de 3, Portekiz’de 4, Fransa’da 3 gün sürüyor. Neden? Çünkü bu platformları Türkler kurdu. Şimdi de Avrupa’ya satıyoruz. Mobil bankacılık tamamen Türk mühendisler tarafından geliştirilmiş bir şeydir dünyada. Mesela biz kredi kartını bugün şifreyle kullanıyoruz. ABD’de hala imzayla kullanıyorlar. Şifreli kredi kartı da Türk mühendislerin geliştirdiği bir platformdur dünyada. Kredi kartı çekim süresi bile Batı ülkelerinde dakikaları bulabiliyor. Bizde ise saniyelik bir şey, biliyorsunuz. Bugün biz mobil bankacılık, finans ve sağlıkta önemli yazılımlar üreten firmalara sahibiz” diyor. Güneş, Ocak başında yayınlanan Yazılım Strateji belgesinin de, devletin yazılım politikası açısından çok önemli olduğuna işaret ediyor.

SÜRÜCÜSÜZ ARAÇ YAZILIMLARINA YÖNELMEK GEREK

İnternet girişim hızlandırıcı programı Etohum’un kurucusu Burak Büyükdemir, Türkiye’de internet ve yazılım girişimlerinin son 3 yılda hızla hızla arttığını belirterek, “3 yıl öncesine kadar toplam bir yıl içinde aldığımız girişim başvurusu sayısına artık bir ayda ulaşıyoruz” diyor. Yemeksepeti, Pozitron, Markafoni ve Sadecehosting gibi girişimlerin hızla büyüyerek yurtdışına satılmasının girişimcileri heveslendirdiğini ifade eden Büyükdemir, SAAS yazılımlarının ve oyunların globalde önünün açık olduğunu vurguluyor. “Oyun firmalarından Peak Games küresel arenada başarılı olmuş iyi bir örnek. Bir başka oyun yapımcısı TaleWorlds de öyle. TaleWorlds 2016’da TİM’in ihracat şampiyonu oldu. Geliştirdikleri Mount Blade oyunu tüm dünyada çok popüler olan 3D bir oyun. Ankara merkezli ConnectedToMe uygulaması da oyun içeren bir chat yazılımı. Bir buçuk yıl önce San Francisco’da merkez kurdu. Gençler arasında çok popüler bir uygulama” diyen Büyükdemir, yazılımın katma değerinin diğer kalemlerle kıyaslanamayacak kadar yüksek olduğunu ifade ediyor. Dünyada yazılım alanında özellikle akıllı otomobil yazılımlarının önemli olduğuna işaret eden Büyükdemir, “Sürücüsüz otomobil çağına geçmek üzereyiz. Uber sürücüsüz araç testlerine başladı. Amacı sadece taksileri değil, sürücüsüz araçlarla beraber tüm ulaşımı kontrol edebilmek. Bu nedenle değeri sürekli katlanarak artıyor” diyor.

SAAS BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALI

Webrazzi’nin kurucusu, Sendloop firmasının da melek yatırımcısı olan Arda Kutsal, Türkiye’ye ihracatta fark attıracak olanın SAAS yazılımlar olduğunu belirterek şunları söylüyor: “SAAS bir yazılım hizmetini online olarak kiralamaktır. Ülke sınırı yok, gümrük yok, müşteriye gidip kurulum yapmak yok, hiçbir şey yok. Sizin hizmetinizi alanlar sizin bir Türk firması olup olmadığınızı bile bilmiyorlar. Ülke bağımsız bir rekabete giriyorsunuz ki bu bizim için büyük avantaj. Dünyanın en büyüklerine rakip olabilirsiniz. Dünyanın tamamını kendi pazarınız olarak görebilirsiniz. Türkiye için SAAS ihracatı devlet politikası haline getirilmeli. Bu alanda çalışan firmalara verdi muafiyeti gibi özel imkanlar sağlanmalı ve Ar-Ge desteği verilmeli.” Sosyal ağ ve uygulama yazılımlarının ise yurtdışına kolaylıkla açılabileceğimiz alanlar olmadığını ifade eden Kutsal, “Bunların dünyada tanıtımı, reklamı gerekiyor. Dünyaca ünlü isimlerden yatırım almış olmanız gerekiyor. Aksi halde kimse sizi tanımaz” diyor.

GLOCAL DÜŞÜNEN KAZANIR

IBM’in dünyayı değiştirecek 75 genç arasında gösterdiği, uzun yıllar Microsoft, IBM gibi dev şirketlerin merkez ofislerinde çalıştıktan sonra 2014’de İstanbul’a yerleşerek melek yatırım danışmanlığı yapmaya başlayan bilgisayar mühendisi Ali Rıza Babaoğlan, tecrübeli işadamları ile genç internet girişimcilerini bir araya getiriyor. “50-60 yaş grubundaki işadamları internet girişimlerine yatırım yapmak istiyorlar ama nasıl yapılacağını bilmiyorlar, anlamadıkları bir alan” diyen Babaoğlan, sermaye sahibi ikinci kuşak gurbetçilere de Türkiye’deki girişimler için yatırım danışmanlığı yapıyor. Yurtdışında belli bir fonu olan ve Türkiye’deki girişimcilere milli duygularla destek vermek isteyen işadamları olduğunu söyleyen Babaoğlan’a göre, girişimcilik için en önemli unsur iyi fikir değil, fikrin peşinden koşma arzusu, tutkusu. “Çünkü kendi hayalinin peşinden koşan, kendisini riske atan girişimciye yatırımcı bulmak kolay” diyen Babaoğlan sözlerini şöyle sürdürüyor: “Ama çoğu zaman bana ‘şöyle bir fikrim var, 50 bin lira yatırım alırsam bu işe girerim’ gibi cümlelerle geliyorlar. Bir işte çalışıyor ve işinden ayrılmayı bile riske edemiyorlar. Böyle girişimciler başarılı olamıyor. Yatırımcı ya da melek yatırımcı, hayali için işini bile bırakarak kendini riske etmiş girişimciler görmek istiyor” diyor. Çocuklarını garantici olmaya alıştıran Türk aile sisteminin girişimcilik önündeki en büyük engel olduğunu iddia eden Babaoğlan, çok iyi fikirlerin, sigortalı ve garanti bir işte çalışma alışkanlığına kurban gittiğinden yakınıyor. İnternet girişimlerinde global bakıp yerel düşünmek gerektiğinin altını çizen Babaoğlan, “Buna glocal deniyor. Glocal düşünen kazanır” diyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s