TEOG ZEKA DÜŞÜRÜYOR

TEOG ZEKA DÜÞÜRÜYOR
Psikolog Nazende Ceren Öksüz

Uzman Klinik Psikolog Nazende Ceren Öksüz’ün TEOG’a hazırlanan çocuklar üzerinde yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre, sınav hazırlığı çocukların duygusal zekasının düşmesine yol açıyor.

ÜRÜN DİRİER

Uzman Klinik Psikolog Nazende Ceren Öksüz’ün TEOG’a hazırlanan çocuklar üzerinde yaptığı araştırma, Fransa’da düzenlenen Avrupa Pozitif Psikoloji Kongresi’nde büyük ilgi uyandırdı. 13-14 yaş grubundan sağlıklı çocuklar üzerinde 6 ay yürütülen araştırmanın sonuçlarına göre, TEOG’a hazırlanan çocukların duygusal zekasında neredeyse yarı yarıya kadar kritik bir düşüş saptandı. Bu çocuklar empati kurma, kişisel problemlerini çözme ve kendini ifade etme kabiliyetlerini önemli ölçüde kaybetti. Buna karşın bir grup çocuğa da 6 ay boyunca psikolojik destek verildi. Mutlu olma yöntemlerinin öğretildiği bu gruptaki çocukların duygusal zekaları ise, TEOG’a rağmen yüzde 25 oranında artış gösterdi.

YARDIMSEVERLİK ŞART

Rekabet ve görev odaklı yetiştirilen çocukların mutlu olmayı öğrenemediklerini, bu durumun da zamanla duygusal zekada düşüşe neden olduğunu ifade eden Öksüz, araştırmasını şöyle özetledi: “Üsküdar İlköğretim Okulu’ndan herhangi bir problemi olmayan ve öğretmenlerine sorun çıkarmayan 30 çocuk seçtik. Bu çocuklara en başta duygusal zeka, yaşam doyumu ve sorun çözme kabiliyetlerini ölçen bir test gerçekleştirdik. Sonraki 6 ay boyunca grubun yarısına pozitif psikoloji yöntemleri kullanarak mutlu olma tekniklerini ve zaman yönetimini öğrettik. Her hafta en az 3 kez sokakta tanımadığı birine veya bir sokak hayvanına yardım etmesi ve her gün günlük tutarak mutlu edici olayları yazması gibi kurallar koyduk. Yapılan araştırmalara göre yardımseverlik ile mutluluk arasında ciddi bir bağlantı var. Bu nedenle yardımseverlik üzerinde ciddi bir şekilde çalışarak, çocuklarda alışkanlık haline gelmesini sağladık. Arkadaşlarıyla simit yiyebilmek ve yürüyebilen ayaklara sahip olmak gibi basit görünen durumlara şükretmeyi öğrettik. Elindekinin kıymetin bilme ve küçük güzellikleri keşfetme yöntemlerini öğrendiler 6 ay boyunca. Her biri eski Türkçe öğrenmek ve graffiti sanatıyla uğraşmak gibi çeşitli hobiler de edindiler. TEOG’a hazırlanan bu çocukların araştırma süresinin bitiminde duygusal zekaları, empati ve ifade yetenekleri yüzde 25 arttı. Diğer gruptaki çocukları ise TEOG hazırlığı adeta yedi bitirdi. Duygusal zeka düzeylerinde ciddi bir düşüş gerçekleşti.”

ACIMASIZLIĞA YOL AÇAR

Araştırmanın Türkiye’de kendi alanında bir ilk olduğunu dile getiren Öksüz, “13-14 yaşındaki çocuklar gün boyunca ders çalışmaya mecbur bırakılıyorlar. Bu çocuklar zamanla mutlu olmayı unutuyorlar ve sonunda kendilerini sevemez hale getiriliyorlar. Kendilerini keşfetmeye vakit bulamıyorlar. Kendini sevemeyen bir insan dış dünyayı da sevemez. Bu da agresif davranışların ve şiddetin doğmasına yol açıyor. Duygularını ifade edemeyen insanlar öfke patlamaları yaşıyor. Duygusal zekadaki düşüş gelecek nesiller üzerinde acımasızlık vevicdansızlığa varıncaya kadar birçok kritik sonuca yol açabilir” dedi.

Duygusal zekası yüksek çocukların sınav kaynaklı performans kaygısından derin bir düzeyde etkilendiğini ve daha kolay depresyona girdiğini ifade eden Çocuk ve Ergen Psikoloğu Özge Özkan ise, “Bu durum çocukların sosyal ilişkilerini etkileyerek çocuğun içine kapanmasına yol açar. Bu noktada ailenin serinkanlı davranması ve sınav başarısını çok büyütmemesi gerekir” dedi.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s