Hastalanmamak için mineral dengesine dikkat

mineral_ana_resim_2Sebze ve meyvelerde bolca bulunan mineraller, sağlıklı ve mutlu bir hayat sürmemiz için kritik öneme sahiptir. Prof. Metin Özata, kalsiyumdan iyota, vücudumuzun ihtiyaç duyduğu mineralleri anlattı.

ÇOK TUZLU YEMEYİN

KALSİYUM

Kalsiyum insan vücudunda en bol bulunan mineraldir. Kemik ve dişlerin oluşumuna, kalp atışının düzenlenmesine ve kanın pıhtılaşmasına yardıme der. Kas gücü ve sinir iletimi için kritik öneme sahip olan kalsiyum süt, yoğurt, peyniir, kuru incir, sardalye, maydanoz ve bademde bolca bulunur. Kronik böbrek yetmezliği, magnezyum ve D vitamini yetersizliği ile çölyak hastalığı kalsiyum düşüklüğüne yol açar. Kalsiyumu düşüren önemli faktörlerden biri de çok tuzlu yemek yemektir. Aşırı et ve balık yemek de vücuttaki kalsiyumunun idrar ile atılmasına sebep olur. Kalsiyum düşüklüğünün belirtileri ise şöyledir; kol ve bacaklarda kramp, eklem ağrıları, tırnaklarda kırılma, depresyon ve kolesterolde artış. Kalsiyum çok düşerse, epilepsi şeklinde bayılma ve kasılma, yüzde uyuşma ve nefes darlığı görülebilir.

KEMİK ERİMESİ SEBEBİ

FOSFOR

Kemik gelişimi için önemli olan fosfor, yağsız süt, et, yoğurt, ciğer, tavuk, ton balığı ve yumurtada bolca bulunur. Kemik erimesi olan kadınların çoğunun yeteri kadar fosfor almadıkları saptanmıştır. Aşırı antiasit ilaç kullanımı, damardan beslenme, ağır metallere maruz kalma, kortizon kullanımı be büyüme faktörlü ilaçların kullanımı fosfor eksikliğine yol açabilir.

İNSÜLİNİ DÜZENLER

KROM

İnsülin hormonunun iyi çalışmasını ve bu sayede kan şekerinin düzenlenmesini sağlar. Pirinç, üzüm, asrımsak, yulaf ve mısır yağında bulunur. Krom kullanan şeker hastalarında kan şekerinde oynamalar oluştuğundan, doktorunuza haber vermeden kullanmamanız gerekir.

TİP2 DİYABETİ ENGELLER

MAGNEZYUM

Kemik, sinir dokusu ve kasların çalışmasını ve kalp atımını düzenler. Bağışıklığı destekler. Ispanak gibi yeşil sebzelerde bolca bulunur. Kurubaklagillerde, kuruyemişlerde, tam tahıllarda, biftek, patates, hurma, kereviz, marul, domates ve portakalda bolca bulunur. Yeterli magnezyum almak için günde 5 porsiyon sebze ve meyve yenmesi yeterlidir. Tam buğday ekmeğinde, beyaz ekmeğe göre 2 kat fazla magnezyum bulunur. Yeteri kadar magnezyumdan zengin beslenmek Tip2 diyabete engel olur. Magnezyum eksikliği olan şeker hastalarında koroner kalp hastalığı riski artar. Magnezyum seviyesi düşük olanlarda migren ağrıları, Alzheimer, inme, kalp hastalıkları daha sık görülür. Devamlı ishal olanlarda, antibiyotik kullananlarda, fazla alkol alanlarda magnezyum eksikliği görülür. Magnezyum eksikliği depresyon, iştah kaybı, bulantı, halsizlik, kramp, bacaklarda uyuşma ve kalp atışında bozukluklar görülür.

KANSIZLIK SEBEBİ

DEMİR

Kan yapımı için önemlidir. Demir eksikliği dünyanın en sık görülen beslenme problemidir. Dünya nüfusunun yüzde 30’unda demir eksikliğine bağşı kansızlık görülür. Demir en çok kırmızı ette bulunur. Kuzu ciğeri, kuru kayısı, kurufasulye, kuru üzüm ve ıspanakta da vardır. Kolesterol korkusu nedeniyle kırmızı et yemeyenlerde sıklıkla demir eksikliği ve kansızlık oluşur. Bu nedenle kolesterol yüksekliği dahi olsa, haftada bir kez haşlama olarak kırmızı et yemek gerekir. Demir yetmezliğine bağlı kansızlığın belirtileri şunlardır; Halsizlik, solgunluk, uykusuzluk, baş ağrısı, okul performansında azalma, iş veriminde düşüş. Gebeler, erken doğan bebekler, ergenlik çağındaki kızlar, fazla adet kanaması olan kadınlar, mide, böbrek ve bağırsak hastalığı olanlar doktor kontrolünde demir takviyesi almalıdır.

SPERM SAYISI AZ ERKEKLERE ÇİNKO

ÇİNKO

Hücreyi oksitleyici radikallerden korur. DNA’nın iyi çalışmasını sağlar. Gebelik, büyüme ve gelişme dönemlerinde etkilidir. Arpa, peynir, sığır eti, kuzu eti, süt ürünleri, ceviz, badem ve karaciğerde bulunur. Çinko eksikliğinde büyümedegecikme, seksüel gelişim bozukluğu, saç dökülmesi, iştah kaybı, yaraların iyileşmesinde gecikme, gece körlüğü ve cilt hastalıkları görülür. Boyu uzamayan çocuklara günde 5-7 mg çinko ilavesi gereklidir. Sperm sayısı az erkeklerde, gebe ve emziren kadınlarda da takviye gerekir.

TÜRKİYE’DE İYOT YETMEZLİĞİ VAR

İYOT

Tiroid hormonlarının yapılımda kullanılır ve eksikliğinde guatr denen, tiroit bezinde büyüme oluşur. İyot yetmezliği olan çocuklarda zeka geriliği, kadınlarda ise düşük doğum riski olur. Türkiye’de orta derece bir iyot yetmezliği vardır. Bu nedenle guatr’ı önlemek için 1999 yılından beri tüm tuzlar iyotlanmaktadır. Ancak tiroit hastalığı olanların iyotlu tuz yememesi gerekir. Deniz ürünleri iyot bakımından zengindir. Soya ürünleri, iyot yetmezliği durumunda guatr’a neden olabilir. Ülkemiz iyot yetmezliği olan bir ülke olduğu için, soya ürünlerinin tüketilmemesi gerekir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s