BU ADAM MİLYONLAR DAĞITIYOR!

ASLANOBA HASAN

30 MİLYON DOLARDAN FAZLA PARAYI 8 AY İÇERİSİNDE İNTERNET GİRİŞİMCİLERİNE NASIL YATIRDI?

https://twitter.com/_mitokondri

Senin yatırımcın bir melekti yavrum

Erikli Su’yun eski CEO’su Hasan Aslanoba, Erikli markasını sattıktan sonra tüm parasını internet projelerine melek yatırım yapmaya vakfetti. Gerçek manasıyla Türkiye’nin ilk meleği sayılabilecek Aslanoba, mobil teknolojiler ve aplikasyonlar başta olmak üzere 34 girişime milyonlar yatırdı.

Erikli Su’yu Nestle’ye sattıktan sonra ‘melek yatırımcı’ olan Hasan Aslanoba, tam 8 ayda 34 internet girişimine 30 milyon dolardan fazla para yatırdı. Yıl sonuna kadar 35 milyonu tamamlamayı planlayan Aslanoba ile yapacağı melek yatırımları hangi kriterlere göre seçtiğini konuştuk.

Size gelen projeleri neye göre değerlendirip yatırım kararı veriyorsunuz?

-Her gün 5-10 tane yeni proje geliyor email veya linkedin üzerinden. Elerken stratejiyi önemsiyorum. Pazarın ihtiyacını ve sorununu belirleyip çözümünü iyi anlatanları önceliyorum. Taşları yerinden oynatacak, gerçekten değer yaratacak fikirlere bakıyorum. Mobil teknoloji projelerini, aplikasyonları ve belirli bir kategoride ürün satan dikey e-ticaret sitelerini çok dikkate aldım şimdiye kadar. Yazılım servisi ve ‘Online Only Brand’ (Sadece internette bulunan marka)  iş modellerine de yatırım yaptım. Online sağlık ve eğitim projeleri de var portföyümde.

Hangi maillerle ilgilenmiyorsunuz?

-Uzun uzun kişisel hikayesini yazanları okumuyorum. Şimdiye kadar neler başarmış ve ne yapmak istiyor onu anlatmalı.

“Melek yatırım yapacak yeterince internet zengini yok”

Melek yatırımcılık Türkiye’de neden henüz çok bakir bir alan?

– Türkiye’de startup (girişim) şirketlerin ihtiyaç duyduğu büyüme fonlarında (500 bin dolar, 1 milyon dolar gibi) çok büyük sıkıntı var. Çünkü bunlara yatırım yapacak internet zenginleri yok henüz. Cebinde parası olan, internet ekosistemini anlayan, bilen, kazandığı parayı tekrar oraya döndürecek olan yatırımcı profili çok eksik. Yabancı girişim fonları ise Türkiye’de yatırım yapacak şirket bulamıyoruz diyorlar. Onlar ayda cirosu 1 milyon dolar olan belirli büyüklüğe ulaşmış ve büyüyen şirketlerle ilgileniyorlar. Küçük ölçeklerle ilgilenen yok.

Peki şartlar uygun olsa Türkiye’den  de dünyayı değiştirecek Facebook, Twitter gibi bir şeyler çıkar mı?

– Başlarda bana sosyal medya üzerine fikir aşamasında projeler de gelmişti ama yatırım yapmayı tercih etmedim. Onlarda global bir ivme yakalamak o kadar kolay değil. O tür bir şey yaratmak için Silikon Vadisi’nde olduğu gibi muazzam bir ekosisteme ihtiyaç var. Burada öyle bir ortam yok. Ancak bizde de başarı hikayeleri var. Mesela Gittigidiyor’un e-bay tarafından neredeyse tamamı satın alındı. Yemeksepeti’ne General Atlantic 44 milyon dolarlık yatırım yaptı, belki sonra tamamını alacak. Ben e-ticarette dünya çapında değil ama Orta Doğu ve Afrika bölgesinde çok iyi projelerimizin olacağına inanıyorum.

“Bu projelerin yarısı yaşar, ancak birkaç tanesi çok başarılı olur”

Türkiye için belki tam anlamıyla ilk melek yatırımcı bile diyebiliriz sizin için. Ne kadar para yatırdınız?  

– 8 ayda 34 ayrı proje ve girişime para yatırdım. Toplamda 30.2 milyon dolar yatırdım. Her birine 250 bin dolar ile 2 milyon dolar arası yatırım yaptım. Türkiye’de benim gibi başka bir örnek yok bu şekilde. Sene sonuna kadar belki 35 milyon doları tamamlayacağım.

Yatırım yaptığınız bütün projelere güveniyor musunuz? Paranızın boşa gitmesinden korkmuyor musunuz?

– Bazı projeler malesef tutmayacak, bu işin doğası bu. Ama en kötü ihtimalle projelerin yarısı ayakta kalır, birkaç tanesi de çok başarılı olur. 4-5 tanesi daha şimdiden çok iyi gidiyor zaten.

Yatırım yaptığınız girişimciler genel de genç mi?

-30-40 yaş arası genelde. Ama içlerinde 22 yaşında olanı da var.

Kamyoncularla yük sahiplerini bir araya getirdi

Yatırımlarınız içinde en gözdeleriniz hangileri?

-Düğün.com, bitaksi.com, buldumbuldum.com ve ininal.com çok iyi durumda şu an.

Türkiye’de örnek gösterilebilecek başka yatırım fonları var mı?

– Özcan Tahincioğlu’nun liderliğinde Revo Capital adında bir fon kuruluyor, 50 milyon dolarlık bir fon. İnternet girişimlerine melek yatırım yapacak. Bir de 212 diye başka bir yerli fon var.

Yatırımlarınız haricinde Aslanoba Gıda bünyesinde hiç internet projeleriniz var mı?

-Evet birincisi tazedirek.com. Evlere taze yiyecek servis eden bir e-market. İkincisi de webnak.com. Burada da yük veren kobiler ve sanayi şirketleri ile yük alan kamyoncu esnafını bir araya getiriyoruz. Model şöyle çalışıyor; yük veren çok kısa süreli (3 saatlik) ihale açıyor. Bu ihaleleri sisteme kayıtlı olan kamyoncular görüp teklif veriyor.

Hasan Aslanoba’nın en yüksek yatırım yaptığı şirketler

Buldumbuldum.com : 1 milyon dolar

İncir.com : 1 milyon dolar

Boni.me : 1 milyon dolar

Etohum : 1.2 milyon dolar

Bitaksi.com : 2 milyon dolar

Ehil.com : 1 milyon dolar

Tasit.com : 2 milyon dolar

Firsatbufirsat.com : 1 milyon dolar

TabletSeminerler.com : 500 bin dolar

Dugun.com : 2 milyon dolar

Hemenkiralik.com : 1.5 milyon dolar

Bir Cevap Yazın

