Dünyanın hücum botu Tuzla’da üretiliyor

EK5A67~1“F1’de BİRİNCİ, İKİNCİ, ÜÇÜNCÜ KÜRSÜYE ÇIKIYOR, HEPSİNE DE MÜKAFAT VERİLİYOR. AMA SAVAŞ ALANINDA İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ OLAN ÖLDÜRÜLÜR.”

Dünyanın en iyi hücum botları, 70’lerde Anadol projesinin mühendislerinden biri olan Ekber Onuk tarafından Tuzla’da yapılıyor ve dünyaya satılıyor. Onuk’un ölen oğlu Kaan’ın adını verdiği Kaan sınıfı MRTP’ler dünyanın en hızlısı, ondan daha hızlısı yok. Hatta otomobilde Bugatti nasıl biliniyorsa, hücum botunda da Onuk öyle biliniyor.

ÜRÜN DİRİER, urun.dirier@aktuel.com.tr

Fotoğraflar: GÜVEN POLAT

Ekber Onuk’un hikayesi aslında çok çok eskilere, taa çocukluğuna dek uzanıyor. Üç yaşında otomobil mühendisi olmaya karar verdiği güne… Onuk’un anneannesinin üç kuzeni vardır. Bunlardan biri filozof Sakallı Celal; diğeri onun kız kardeşi Cemile Hanım, ki kendisi 1914’de İngiliz High School lisesine giren ilk kız öğrenci. Bir diğeri de büyük ağabeyleri Kemal Bey, namı-ı diğer “Mucit Kemal”. Akıcı İngilizce ve Fransızca konuşabildiği için Kurtuluş Savaşı’nda Fransız subayı üniformasıyla Anadolu’ya silah kaçıran bir çılgın. Savaştan sonra Kemal Bey İsveç’e gider, orada evlenir ve kamyon markası Scania’da beş sene tasarım mühendisi olarak çalışır. Birçok patentin de sahibi olur. 28 sene İsveç’te yaşar ve eşi vefat edince İstanbul’a geri döner. İşte üç yaşındaki Ekber Onuk ile tanışması da böyle olur. Onuk ailesi o zamanlar Göztepe’de büyük eski bir köşkte oturur. Kemal Dede de onların yanında kalmaya başlar. Bütün gün odasında küçük Ekber’i büyüleyen Caran d’Ache mühendis kalemleriyle projeler çizer. Bir yandan küçük Ekber’i de yanında yetiştirir. Ona kamyon, otomobil çizmeyi öğretir, resimli kitaplar gösterir. Ta ki Şişli’de karşıdan karşıya geçerken bir otobüsün çarpması sonucu hayatını kaybedinceye kadar bu mutlu günler devam eder. Ekber Onuk ilk hocasını kaybettiğinde yedi yaşındadır. Ustasını kaybetmiştir ama kalbinde otomobil mühendisi olma arzusu daha da harlanmıştır.

EK5F6B~1Anadol rüyasından deniz dünyasına…

Liseyi Saint Joseph’te okur. Üniversiteyi ise İTÜ Makina-Uçak bölümünde okuyup Uçak Yüksek Mühendisi olarak mezun olur. Okulu bitirir bitirmez Otosan’a girer. Anadol Ralli Takımında yarıştığı için zaten ekip kendisini tanımaktadır. Birkaç ay sonra Mamul Geliştirme ekibinde STC 16 Projesi’nin başına verilir. Henüz 23 yaşındadır. Anadol STC16 bilindiği üzere Türkiye’de tasarlanan ilk spor araba. 1971’de Anadol STC16 Projesi’ni başlattıktan sekiz ay on gün sonra arabanın marşına basılır. Yıl 1985 olduğunda arkadaşı yani şimdiki ortağı Şakir Yılmaztürk Onuk’a “Tekne yapalım” der. “Sen kompozit eğitimi aldın, uçak standartlarını biliyorsun ve otomobilcisin, bunu da öğreneceksin” diyerek arkadaşını cesaretlendirir. Böylece Ekber Onuk tekne işine girer ve 1989 senesinde ilk tekneyi denize indirir. Bir zaman sonra oğlu Kaan Onuk “Bu yat üretiminde çok iş yok, biz askeri tekne üretmeliyiz” der babasına hatta ilk prototipin çizimini de yapar. Bu bir MRTP yani “Multi Role Tactical Platform”dur. Türkçesi Çok Amaçlı Taktik Platform. Özetle MRTP modeli ile hem kıyılarda hem açık denizlerde görev yapabilecek, üzerinde gelişmiş silah sistemleri olan, yüksek hızlı hücum botları üzerine çalışmaya başlarlar.

Bir ölüm ve bir markanın doğuşu

Ancak 1996 yılında çok acı bir olay yaşanır. Kaan Onuk bir trafik kazasında hayatını kaybeder. Ekber Onuk ise tüm projeyi bir kenara bırakır, işi gücü de kapatır, içine kapanır. Ancak arkadaşı ve ortağı Şakir Yılmaztürk bu duruma daha fazla sessiz kalamaz ve “Bu proje Kaan’ın projesiydi. Nasıl yarıda bırakırsın” diyerek söylenir. Bunun üzerine Onuk yeniden hücum botu projesi üzerine çalışmaya başlar. Hatta zaman içerisinde Kaan’ın İTÜ’den altı arkadaşı da mezun oldukça ekibe dahil olur. Hücum botlarına da Kaan adı verilir.

Sovyetler yıkıldı, hücum botlarına kapı açıldı

Aradan geçen 16 yılın sonunda Yonca Onuk Şirketi’nin geldiği nokta, Türkiye’nin kendi alanında dünya lideri olabilen tek şirketi olması. Yani bugün otomobilde Maybach neyse, Bugatti neyse, hücumbotta da Onuk MRTP aynı şey. Tabii bunda iki kutuplu dünya sisteminin değişmesi de etken. Onuk’un anlattığına göre, Sovyetler Birliği’nin çöküşünden önce deniz güçleri NATO Donanması ile Sovyetler Donanmasının Norveç Denizi’nde kapışacağı ve nükleer denizaltıların devreye gireceği bir senaryo etrafında tasarlanmış. Ancak, bu küresel çatışma işi Sovyetler Birliği ile beraber bitmiş. O zaman da iş, kıyısal sulardaki harekata kalmış. Elbette ilk başlarda Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nın Kaan sınıfı MRTP projesini desteklemesi de böyle bir dünya markasının yaratılmasında büyük şans sağlamış. Onuk hücum bot tasarım ve üretimindeki başarısı hakkında “Nitel üstünlüğe sahip aracın bizim askerimizin elinde olmasını istiyoruz. Mesela Formula 1’de birinci, ikinci, üçüncü çıkıyor kürsüye, hepsine birer mükafat veriyorlar. Ama savaş alanında birinci kürsüye çıkıyor, ikinci ve üçüncüyü öldürüyor. Yani benim büyük dedem Mareşal Kurt İsmail Paşa Ruslara karşı savaş kazanmış. Dedem İzmir’e ilk giren Süvari Alayının Komutanı. Anneannemin babası Ertuğrul Firkateyninden kurtulmuş tek subay. Daha sonra Bahriye İmalat Reisi olmuş. Hep onların hikayelerini dinledik çocukluğumuzda. Dolayısıyla ikinci olma şansımız yok” diye konuşuyor.

Onuk standartları ABD’ye fazla geldi

Onuk hücum botları şu an Türkiye hariç Malezya, Pakistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Gürcistan, Katar ve Kıbrıs’ta kullanılıyor. Denizciliği, hızı, yük ve silah taşıma kapasitesiyle dünyanın en iyisi olan Onuk hücum botlarından tüm dünyada hali hazırda 120 tanesi kullanılıyor. Ekber Onuk, ABD’de de Savunma Bakanlığı ihalesine girdiklerini ancak yetkililerden “Sizin standardınızda üretim yapabilecek başka şirket yok. Ancak tek bir kaynaktan da alım yapamayız, ya hız standartlarınızı düşürün ya da kusura bakmayın” cevabı aldıklarını anlatıyor. Standartları düşürmeyi kabul etmeyen Onuk, ABD’nin kasıtlı olarak ihaleyi bu şekilde sulandırdığını düşünüyor.

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s