Üç dediğimde bu okuduklarınızı unutun

FACEBOOK’TA, TWITTER’DA PAYLAŞTIĞINIZ BİR İLETİ, CEP TELEFONUNDAN ATTIĞINIZ BİR SMS, GÖNDERDİĞİNİZ BİR E-POSTA HİPNOTİK OLABİLİR Mİ? EVET!

İş dünyası profesyonellerine yönelik Türkiye’nin ilk yazışma teknikleri enstitüsü olan “TrimTab Training Solutions”ın kurucusu Seçil Ece Yılmaz ile ‘hipnotik yazım’ı konuştuk. Birkaç basit teknik ve bazı kelimelerle yazımızın ya da konuşmamızın nasıl hipnotik hale gelip içindeki mesajı olduğu gibi kabul ettirebileceğini öğrendik. Siz de iş veya özel e-postalarınızda, aşk SMS’lerinizde, CV’nizde, sosyal medyada veya konuşmalarınızda kitleleri hipnotize etmek istiyorsanız buyurun sözcüklerin büyülü dünyasına…

ÜRÜN DİRİER, urun.dirier@aktuel.com.tr

Seçil Ece Yılmaz neler yapar?

Seçil Ece Yılmaz, Bilkent Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’ndan mezun olduktan sonra uzun yıllar gazetecilik yaptı. 2004 yılından bu yana sözlü ve yazılı iletişim üzerine kurum ve kişilere eğitimler veriyor. Eğitim konuları arasında Müşteri İlişkileri, İlişki Yönetimi, Yazışma Teknikleri, Hipnotik Yazım Tekniği, Sözlü ve Yazılı Raporlama Teknikleri, İnternette Yazışma Teknikleri, Kişisel Marka Olmak ve Sosyal Ağlarda Tanıtım, Sunuş Teknikleri ve Etkili Konuşma, Eğitimcinin Eğitimi, Duygusal Zeka ile İnsan İlişkileri yer alıyor. Yenibiris.com yazarları arasında olan Yılmaz ayrıca, Mevlana ve Sufizm öğretilerini iş dünyası profesyonellerine aktarmak üzere İstanbul ve Konya’da “Mesnevi ile İletişim ve İlişki Yönetimi” üzerine çalışmalar yürütüyor.

 Hipnotik yazım nedir?

-Okuyucunun beyninde zihinsel imajlar uyandıran söz kalıplarına hipnotik yazım deniyor. Kelimelerle, okuyucunun beynine zihinsel imajlar yerleştiriyoruz.

Nasıl kelimeler bunlar?

-Okuyanın hayal edebileceği, görüp koklayabileceği kelimeler olmalı. Yani 5 duyuya hitap ederek imajinasyon yaptırmalı. Görme, duyma, dokunma, koklama ve tad alma duyularını harekete geçirmeli. Şıkır şıkır, şarıl şarıl, masmavi, mis gibi, takır takır, çıkmaz sokak, duvara toslamak gibi söz kalıpları, anlatılan olayın 5 duyuyla hayal edilebilmesini sağladığından hipnotiktirler. Mesela, “bardaktan boşalırcasına yağmur yağdı” cümlesi “bilmem kaç metre küp yağmur yağdı” demekten on kat daha etkilidir. Bifteği değil cızırtısını anlatmalısınız.

Görsel olarak somutlaştırmak hipnotik anlatımın birinci kuralı diyebilir miyiz?

-Evet. Soyut kavramlar bile somutlaştırılırsa hipnotik bir anlam kazanır. “Çok etkileyici bir kadındı” demektense “Çarpıcı bir kadındı” demek daha çok dikkat çeker. Çünkü çarpıcı kelimesinin kökü ‘çarpmak’tır ve somuttur. Haliyle görsel bir imajinasyona olanak tanır.

Hipnotik derken, bildiğimiz anlamda bir hipnozdan mı söz ediyoruz?

-Benzer bir şeyden söz ediyoruz. 5 duyuyu uyandıracak kelimeleri kullandığınız zaman karşınızdaki kişi uyanık transa geçer. Kişinin beyin dalgaları yavaşlayarak alfa dalgası moduna, yani tüm söylenenlerin beyin tarafından emileceği en açık konumuna gelir. Konuşma sırasında veya yazıda anekdot ve hikayeler anlatılması da dinleyicinin-okuyucunun ilgisini odaklamaya yarar. Kişi odaklandıktan sonra artık kendi istediğiniz mesajları rahatlıkla verebilirsiniz. Hatırlarsanız, öğretmenlerimiz de öyle yaparlardı. Arada bir gerçek bir hikaye anlatıp dikkatlerimizi toplar, sonra dersi anlatmaya devam ederlerdi. O zaman anlatılanı daha net bir şekilde anlamaya başlardık.

 Bir yazıda 5 duyudan hangisine hitap etmek daha etkili olur?

-Kimi insan görseldir, kimi işitseldir, kimi dokunsaldır vs. Örneğin görsel bir insan, kıpkırmızı, bembeyaz gibi kelimelerden diğer insanlara göre daha fazla etkilenir. Ya da görsel betimlemeler, onu bir yazıdaki diyaloglardan daha çok cezp eder. Bir yazı veya konuşma içinde her duyuya hitap edecek bir kelime olmalı ki, daha geniş bir kitleye hitap edebilsen yazının verdiği mesaj. Masallar da hipnotiktir. Kırmızı başlıklı kız, Pamuk Prenses gibi masallar hipnotik anlatımlar içerir. “Koskocaman burnu vardı”, “Kıpkırmızı bir elmaydı” şeklindeki cümleler masala olan ilgiyi katlar.

Duyulara hitap etmek dışında başka ne gibi yöntemler var hipnotik yazım teknikleri içinde?

-Zıtlıklar ve benzetmeler kullanmak da hiptonik etki yapar. Örneğin Şekspir çok sık benzetmelere başvurur. Sevgilisini bir yaz gününe benzetir mesela. Direkt olarak karşındaki kişiye hitaben konuşmak da etkileyicidir. Atatürk gibi… “Ey Türk gençliği”, “Öğretmenler, yeni nesil sizin eseriniz olacaktır” gibi ifadelerle dolaysız olarak mesajı vermek istediği kitleye hitap eder. Bir de egoya hitap etmek çok önemlidir. “Türk milleti çalışkandır, Türk milleti zekidir” dedikten sonra söylediği her türlü mesajı daha kolaylıkla verebilir dinleyici kitlesine. Üçlemeler de hipnotik etki yapar. Akatürk de bunu sıkça kullanmış. “Türk! Öğün, Çalış, Güven”, “Ben sporcunun zeki, çevik ve aynı zamanda ahlaklısını severim” sözlerinde olduğu gibi. Aralarda deyimler ve atasözleri kullanmak da etkili olur. Bir de kısa cümleler daha vurucudur. Agatha Christie’nin dünyanın en çok okunan sayılı yazarlarından olmasının nedenlerinden biri kısa cümleler kurmasıdır. Üç-dört kelimelik cümleler kurar.

Sosyal medyada etkili yani hipnotik olmak için ne yapmak gerekir?

-Hipnotik yazım tekniğinin en iyi kullanıldığı yer şu an Twitter. 140 karakterde ne anlatacaksa anlatmaya çalışıyor çünkü kişi. Zıtlıklardan faydalanmak tweetin beğenilmesini sağlayan en önemli unsurlardan biri. Şekspir de zıtlıkları çok sık kullanır, “Aptal gibi sevdim ama çok sevdim” der örneğin. Bir diğeri de çağrışımlar kullanmak. Mesela Fenerbahçe Başkanı Aziz Yıldırım’ın tutuklanması haberini  “Metris’e yıldırım düştü” olarak yazmış biri Twitter’da.

 Bir blog yazarının çok okunması için ne gibi özellikleri olmalı peki?

-Yepyeni, ışıl ışıl, sihirli, inanılmaz gibi hayal gücümüzü harekete geçiren kelimelerin kullanımı etkilidir. Deyimlerden faydalanmalı. Hep kısa yazmalı ve bir yerden kopye edilmemiş orijinal yazılar koymalı bloğuna.

 E-posta aracılığıyla bir şey satmak isteyen veya bir hizmeti pazarlamak isteyen kişi nasıl bir anlatım kullanmalı hipnotik olması için?

-Mesaj kirliliği yapmamalı. Ağdalı bir dil kullanmaktan kaçınmalı. Öncelikle amacını ve okuyucuya ne gibi bir fayda sunduğunu ilk satırda anlatmalı. E-postanın konu başlığı bölümüne de okuyanın faydası ile ilgili bir vurgu yapılmalı.

 CV nasıl olmalı?

-Görev tanımının çok net olması gerek. Kişi kendisinin sektördeki katma değerini ve hayata katkısını net bir şekilde anlatmalı. “Ben şu sektörde şu anlamda katkı sağlıyor ve şu anlamda değer yaratıyorum. Sana olacak faydam da budur” şeklinde net bir giriş yapmalı.

 Sizce Türkiye’deki en hipnotik konuşmacı kim?

-Tayyip Erdoğan. En güçlü konuşmacı o. Seçim yarışında da projeler sunarak halkın hayal gücünü tetiklemeyi başardı. Yani imgeleme, imajinasyon yaptırdı seçmene geleceğe yönelik olarak. CHP’nin olumsuzluklar ve bunların düzeltilmesi üzerinden giriştiği kampanyalar ise bence çok başarılı değil. Çünkü pozitif imajinasyona izin vermiyor. Seçmenin bilinçaltında fakirlik ve çaresizlik kavramlarıyla özdeşleşiyor.

Aşk mesajı atarken vereceğiniz bir tavsiye var mı?

-Yine 5 duyuya hitap edecek imgelemeler yaptıracak cümleler kullanılmalı. Sadece iki kişinin gördüğü ve yaşadığı olaylara vurgu yapılabilir örneğin. “O gölde mavi kayıkla gezmiştik, hatırladın mı?” gibi… Bir de sevgilim, aşkım, canım, birtanem gibi kelimeleri herkese, bütün arkadaşlarımıza çok sık kullanıyoruz. Bu çok yanlış. Bu sefer bu sözler sevgiliye ya da eşe söylendiği zaman etkisi çok çok azalıyor, bir anlamı kalmıyor. Kelimeleri çabuk tüketiyoruz. Bunu yapmamalıyız. Bir de şunu söylemek isterim ki, olumlu ve karşı tarafın egosunu besleyen sözler etmek daima hipnotiktir. Sonrasında istediğiniz mesajı verebilirsiniz… Örneğin biri size çok güzel, çok iyi olduğunuzu söylemekle lafa girse, sonra ne söylerse dinlersiniz, kulaklarınızı dikersiniz.

 Hitler’in yaptığı gibi mi? Önce Alman ırkını üstün gösteren bir tez ortaya atıp sonra da insanları kendi düşüncelerini destekler bir ruh haline sokabilmeyi başarmış…

-Evet. Ama bu kötü bir örnek. Ben Atatürk’ten örnek vermek isterim. Nutuk’taki şu bölüm mesela; “Ben milletin vicdanında ve geleceğinde hissettiğim büyük gelişme kabiliyetini, bir millî sır gibi vicdanımda taşıyarak, yavaş yavaş bütün bir topluma uygulatmak mecburiyetinde idim.”

Mesnevi ile iletişim ve ilişki yönetimi seminerleri veriyorsunuz. Bu nasıl oluyor?

-Mesnevinin anlatım dili hipnotiktir. Mevlana Mesnevisi’nde farklılıkları birer zenginlik olarak görmeyi insana bakış açısının temeli sayıyor. Mesnevi barış ve hoşgörü aşılayan, kişiler arası ilişkilerde insani yönleri de güçlü bir şekilde vurgulayan, baştan başa bir kültür alemi diyebiliriz. Hz. Mevlana eserinde hakikatleri tasavvufi bir bakış açısıyla, hikaye ve benzetmelerle, çeşitli metaforik örnekler kullanarak yani temsil yoluyla aktarmış. Bu nedenle Mesnevi’deki fikirler çağlar aşarak günümüze gelmiş durumda. Mesnevi’nin bizi kendine çeken o hipnotik tarafı, aktarım ve dili çok güçlü benzetmelerle ve  örneklerle donatmış olması, tarif ederek anlaşılamayacak pek çok hakikatin altında yatan güçlü vurguyu hikayelerle bize aktarmasıdır.

Şimdiye kadar hangi kurumlara eğitim verdiniz?

-Şimdiye kadar İnsan Kaynağı ve eğitime önem veren, çalışanların yetkinliklerini geliştirmek üzere kişisel gelişim eğitimleri alan Türkiye’de önde gelen pek çok Türk veya uluslar arası firmanın çalışanlarına eğitim verdim.  Bunlar arasında Turkcell, Arçelik, Ford Otosan, Migros, Reckitt Benkhiser, İş.Net, AFM Sinemaları gibi üretim, telekominikasyon, hızlı tüketim, bilişim, perakende gibi farklı sektörlerden pek çok firma ile temelinde sözlü ve yazılı iletişim olan pek çok konuda çalıştım. Ceolara ve üst düzey yöneticilerle de özellikle Hipnotik sunumlar ve konuşmalar yapmaları üzerine  birebir çalışmalar yaparak sunum ve yazım koçluğu yapıyorum.

 Bir…İki…Üç!

not: Seçil Ece Yılmaz makalelerini digitaldervis.com adresinde okuyucularıyla paylaşıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s