Yollarda şarj devri

ÇEVRECİLER AMA ARTIK HİBRİD ÖNCÜLLERİ GİBİ ZAYIF DEĞİLLER

Elektrikli otomobil devri işte şimdi başlıyor. Bu yıl sonuna kadar üç tane elektrikli otomobil (EV) Japonya ve ABD’de piyasaya çıkacak. Hepsi yüzde yüz çevreci, hepsi gerçek birer otomobil. Hız sevenler için bile! Yılın sonuna kadar piyasaya çıkmış olacak Chevrolet Volt, Nissan Leaf ve Tesla Roadster 2.5’i ayrıntılarıyla anlattık. Önümüzdeki yıllarda yollara çıkacak olan 7 elektrikli otomobil de ekstradan!

ÜRÜN DİRİER, urun.dirier@aktuel.com.tr

Chevrolet Volt: Benzinli motorun altıda biri kadar harcıyor General Motors’ın 2 yıl önce konsept olarak geliştirdiği ve kriz dolayısıyla tanıtımı biraz geciken Chevrolet Volt bu yıl içerisinde piyasaya sürülecek. E-REV olarak bilinen yeni bir segmente öncülük eden otomobil, hem benzin hem de elektrikle çalışan motora sahip ve emisyonsuz sürüşe olanak sağlıyor. Araç, şehir içinde 3.8 litre benzinle 370 km gidiyor, bir başka deyişle 98 km’de 1 litre benzin tüketiyor. Aerodinamik özellikleri Volt’un sürüş hedefi olan benzin kullanmadan veya başka bir deyişle emisyon üretmeden 60 km menzile kadar ulaşmasına imkan veriyor. 60 km menzile kadar olan seyahatler için Volt sadece 16-kWh kapasiteli lityum-iyon bataryada depolanan elektrikle hareket ediyor. Akünün enerjisi tükendiği zaman, benzinle E85’le çalıştırılan bir motor alternatörü Volt’un elektrikli tahrik ünitesini (motorunu) enerji ile beslemek için elektrik sağlıyor ve aynı zamanda aküyü şarj ediyor. Bu çalışma modu aracın menzilini, aracın aküsü (lityum-iyon batarya) şarj olana kadar ilave birkaç yüz kilometre daha uzatıyor. Klasik elektrikli araçtan farklı olarak, sürücüye tükenmiş akü tarafından yolda bırakılmayacağı konusunda güven ve gönül rahatlığı sağlayarak menzil kaygısını ortadan kaldırıyor. Araç şarj için standart 230 voltluk ev priziyle 3 saatten kısa bir sürede şarj edilebiliyor. Aracın elektrikle 60 km menzile kadar sürülmesini sağlayacak komple bir gece şarjı 1 Euro’dan daha ucuza mal oluyor. Volt ile elektrik kullanarak alınan 1 km mesafe, klasik benzinli bir motorun maliyetinin yaklaşık altıda biri. Akü paketinde bulunan 220’den fazla lityum-iyon akü bol miktarda güç sağlıyor. Elektrik motoru 150 beygir gücü, 370 Nm’lik tork, ve 161 km/s’lik maksimum hız sağlıyor. Motor gürültüsünün olmaması, özel ses kesici malzemelerle birlikte sürüşü sessizleştiriyor. Volt, son derece çabuk hızlanıyor; 0-100 km/s hızlanma değeri yalnızca 8.5 saniye. Yuvarlak ve çıkıntısız ön gösterge paneli, konik köşeler ve ızgara, havanın kolayca araç etrafında hareket ettirilmesini sağlayacak şekilde tasarlanmış. Arkadaki keskin köşeler ve dikkatlice tasarlanmış spoyler havanın çabuk bir şekilde akmasına ve kaymasına imkan veriyor. Ön cam ve arka cam üzerindeki sert eğim, türbülansı ve direnci düşürmeye destek oluyor. İç mekan dört kişilik bir sedandan beklenebilecek kadar geniş ve ferah. Farklı renkli iç mekan, aydınlatma ve döşeme seçenekleri mevcut. İki bilgi ekranı ve dokunmatik bilgi, eğlence ve müzik sistemi diğer özellikleri arasında. Sürücü tarafından ayarlanabilen, likit kristal gösterge paneli ekranı, standart 7 inç dokunmatik araç bilgi ekranı, dokunmatik ekran, klima, bilgi, eğlence ve müzik sistemi kumandaları, sabit diske sahip opsiyonel sunulan kapsamlı navigasyon sistemi, cep telefonu için standart Bluetooth ve müzik için USB/Bluetooth özellikleri var. Güvenlik önlemleri içinde 8 hava yastığı (ön, yan, diz ve perde), ESC ve TC standart olarak sunuluyor. Yüksek dayanımlı çelik güvenlik barları ise güvenliğin önemini vurgulayan diğer bir unsur. Elektrik sistemi 8yıl/160.000 km garantili. Araç 41 bin dolara satılacak. Bu yıl içerisinde piyasaya çıkacak ama Türkiye’ye 2011’de gelecek.

Nissan Leaf: Tam şarj maliyeti 2.5 euro Nissan Leaf, 90 kWh’dan fazla güç üretme kapasitesine sahip inceltilmiş lamine lityum-iyon pil teknolojisi ile tasarlanmış. Bu sayede aracın elektrikli motoru 80 kW motor gücü ve 280 Nm tork üretim değerine sahip. Eğlenceli bir sürüş deneyimi için sürücülerin yanmalı motorlardan elde ettiği performans duygusunu tam anlamıyla veren Leaf, sıvı yakıtlı araçlarda bulunan egzos sistemini ise bünyesinde bulundurmuyor. Böylece yanmalı motorlardan çıkan ve atmosfere salınım yapan CO2 gazı da tamamıyla ortadan kaldırılmış oluyor. Tam şarj ile 160 km’den fazla yol alma menziline sahip olan araç hızlı şarj etme özelliği ile de 30 dakikadan daha kısa bir sürede yüzde 80’lik enerji performansı sunuyor. Araç, saatte 140 km (140 km/s) hıza ulaşabiliyor. Tam şarj etme maliyeti yaklaşık değerlere göre 2,5 Euro. Evde şarj etme imkanınız olmadığı seyahatlerinizde, navigasyon sisteminden yararlanarak en yakın şarj etme noktasını bulmanız için altyapı çalışmaları da son hızla devam ediyor. Eğer bir iPhone kullanıcısıysanız, aracın havalandırma ve klimasını araç içi ve dışından kontrol edip hava sıcaklığını gönlünüzce ayarlayabildiğiniz gibi aracın şarj durumunu da telefon ekranınızdan görüntüleyebilirsiniz. Aracınızı şarj ederken yanında beklemenize de gerek yok. Araç ile entegre çalışan iPhone, aracın pili tamamen dolduğunda araç sahibini sms ile bilgilendiriyor. Aracın kontrolleri oldukça kolay, sürücü kontrol panelinde aracın anlık şarj durumunu mevcut şarj ile ne kadar yol kat edilebileceği, yerleşik Navigasyon sistemi ile en ekonomik yoldan ulaşmak istediğiniz noktaya nasıl gidileceği gibi birçok bilgiyi kontrol paneli yardımı ile görebiliyorsunuz. Otomobilin düşük enerji sarf etmesi için de tasarımdan teknolojiye kadar birçok konuda çeşitli çalışmalar gerçekleştirilmiş. Örneğin dış tasarım, rüzgar direncini minimuma indirecek şekilde hazırlanmış. Ön farlar ve stop lambalarında kullanılan ampuller seçilirken minimum tüketime dikkat edilmiş. Bilimkurgu filmlerinden fırlamış gibi görünen iç mekandaki ekran, sürücüye pillerin doluluk durumu ve menzil hakkında uyarıcı bilgiler veriyor. Öte yandan en yakın şarj istasyonunun nerede olduğu da bu ekrandan takip ediliyor. 140 km/s maksimum hız yapabilen aracın aküsü, 200 voltluk şebekede 8, 100 voltluk şebekedeyse 16 saatte doluyor. Bununla birlikte 200 voltluk hızlı şarj istasyonlarında bu süre 30 dakikaya kadar düşebiliyor. 2010 yılında ABD, Japonya ve Avrupa pazarında boy gösterecek. Satış fiyatı 32 bin 780 dolar.

 Tesla Roadster 2.5: Menzili 365 kilometre. Tesla Roadster 2.5, bir önceki 2.0 versiyonuna göre tasarım ve teknoloji alanlarında yeniliklere sahip. Bunlar arasında yeni bir ön cephe, arka dağıtıcı, daha konforlu koltuklar, ses yalıtımı ve seçenek olarak büyük dokunmatik ekranlı, kameralı bir navigasyon sistemi bulunuyor. Yeni ön çamurluk kaplaması gibi, geliştirilmiş iç kısım ses azaltma teknikleri sayesinde kabinin daha da sessizleşmesi sağlanmış. Spor otomobil tutkunlarının ilgiyle takip ettiği Tesla’nın 2011 model Roadster’ı, şık tasarımıyla dikkat çekiyor. Hız tutkunları bu araca ayrıca göz atmalı. 0-100 km hıza 3.7 saniyede çıkan 2011 model Tesla Roadster 2.5, agresif ve bir o kadar da sportif görüntüsüyle dikkat çekiyor, Lityum-iyon bataryalara sahip olan otomobilin orta konsol hava kanallarının hemen altına 7 inç büyüklüğünde bir navigasyon ekranı eklenmiş. Geri gelirken, arkaya yerleştirilen kameranın çektiği görüntüyü gösteren ekranın dokunmatik özelliği de bulunuyor. Üstelik şimdiye kadar denenen elektrikli araçlar kadar hantal da değil. Ferrari, Lamborghini yada Porsche ile yarışacak kadar hızlı. Tesla Roadster 2.5’deki 450 kilogramlık lityum-iyon piller tam 248 beygir güç üretiyor. İngiliz mühendislik firması Lotus’un tasarladığı araç 210 kilometrelik maksimum hıza ulaşıyor. Daha önce 322 kilometre olarak açıklanan menzili ise yapılan değişikliklerle 365 kilometreye çıktı. Aracın yüksek performansına rağmen tükettiği elektrik, benzinli spor otomobillerle karşılaştırıldığında şaşkınlık yaratıyor. Kilometrede sadece 2,5 kuruşluk elektrik tüketiyor. Ömrü 160 bin kilometre olan bataryalar 3.5 saatte tam şarj ediliyor. 500 dolarlık opsiyonel mobil şarj kitiyle Tesla Roadster 2.5, yolda herhangi bir elektrik noktasında ya da benzincide de evdeki gibi şarj edilebiliyor. Yani cep telefonunun şarj edilebildiği her yerde aracın deposu ‘full’lenebiliyor! Otomobildeki teknoloji, yavaşladığında elektrik enerjisini bataryaya çevirerek tasarruf sağlıyor. Bu özellik şehir içinde, kırmızı ışıklarda ve trafikte işe yarıyor. Hiç egzos dumanı salmayan ve motor yağı kullanmayan otomobilde iki zamanlı vites kullanılıyor. Aracın pil ömrü bitene kadar tek masrafı fren ve lastik için yapılıyor. Araçta motor freni, ABS, çift hava yastığı, darbe emici sistem, CD-mp3 çalar, iPod girişi, hız sabitleyici, klima ve 17 inç jantlar standartlar arasında. Ancak araca opsiyonel olarak dokunmatik ekranlı navigasyon cihazı, karbon fiber açılır tavan ve mobil şarj sistemi gibi opsiyonel özellikler de eklenebiliyor. Fiyatı 109 bin dolar.

2011’de çıkacak otomobiller

Fisker Automotive Karma 22 inçlik jantlara, alçak, coupe benzeri bir profile ve geniş bir duruşa sahip. Henrik Fisker’in tasarladığı araç, yine onun tarafından tasarlanan Aston Martin V8 Vantage, DB9 ve BMW Z8 gibi şık otomobillerle benzerlik taşıyor. 403 beygir gücünde, 0’dan 100 km/s’ye 5,9 saniyede çıkabiliyor ve 200 km/s hıza erişebiliyor. Ortalama 2.4 litre/100 km’ye yakın yakıt sarfiyatına sahip. Tek bir şarjla 80 km’ye kadar gittikten sonra, hareket gücünü benzinli motor sunuyor.

 

 

Mitsubishi i-MiEV, elektrik bataryaları şarj edildikten sonra sıfır emisyon salgılıyor. Tipik benzinli bir B sınıfı otomobilin yıllık karbondioksit salınımı 1,4 ton iken, i-MiEV’in yıllık karbondioksit salınımı 0,4 ton. Türkiye’de 1 yılda satılan B sınıf araçların 50 bin adet olduğu varsayılırsa, bunların tamamının i-MiEV olması durumunda karbondioksit salınımının 50 bin ton azalması söz konusu. Aracın yıllık şarj maliyeti 250 lira, 130 kilometre hıza ulaşırken, tek bir şarjla (radyo, klima çalışmadan insan sayısına bağlı olarak değişmekle beraber) 160 kilometrelik yol alabiliyor. Araç, 220 volt şebeke cereyanı ile topraklı prizden ortalama 7 saatte tam veya 330 volt ile “quick charger” (hızlı şarj) istasyonlarından yarım saatte yüzde 80 şarj edilebiliyor.

 

Think City, benzinli veya dizel motorun performansını yakalayamasa da 0 emisyon ve yakıt masrafının olmamasıyla büyük bir avantaj sağlıyor. Güvenliği ön plana çıkartan aracın çelik şasisinin üzerinde, yürüyen aksam, piller ve süspansiyon sistemi bulunuyor. Alüminyum kafes yapısıyla mukavemeti artan aracın tüm karoser parçaları plastikten üretiliyor. Standart versiyonda 2 kişilik oturma kapasitesine sahip ancak 2+2 kişilik versiyonları da bulunuyor. Sodyum ve lityum piller, çevresindeki sıcaklıktan etkilenmeyecek şekilde tasarlanırken kendi çalışma sıcaklığını da dışarıya vermiyor. ABS, sürücü ve yolcu hava yastığı, hidrolik direksiyon, immobilizer, elektrikli camlar, polen filtresi, elektrikli aynalar, arka cam rezistansı, ISOFIX bağlantısı, Radyo CD-MP3 çalar, USB veya Bluetooth bağlantısı ve merkezi kilit bulunuyor. 120 km’lik hıza ulaşabilen Think City, lityum iyon pilleriyle 180 km menzile sahip. 10 saatte şarj oluyor. Bu arada not: Bu aracın karoser panelleri Bursa’da Lider Plastik tarafından üretiliyor.

2012’de piyasaya çıkacak otomobiller

Audi e-tron kendinden taviz vermeyen tam bir kompakt spor otomobil. 3,93 metre uzunluğa ve 1,78 metre genişliğe, ancak sadece 1,22 metre yüksekliğe sahip bu iki kişilik otomobil. SF-tasarımlı alüminyum gövdeye sahip coupe’yi 0’dan 100 km/s’e sadece 5,9 saniyede çıkarıyor. Araç 313 beygir gücünde.

Honda EN 60’lı yıllarda firmanın ürettiği “N360” modelinden alıntı çizgilerle tasarlanmış yeni hali. Hibrid olmayan tam elektrikli araç, tavanında güneş enerjisi panelleri ile güç takviye ediyor. Dört kişinin ulaşımı için düşünülmüş bu şehir aracında ancak iki kişi konforlu seyahat edebilir. Arka koltukları katlandığında ise kompakt bir aile otomobilinden büyük bagaj hacmine sahip oluyor. Aracın ön kısmındaki siyah panel tavanda gizlenmiş güneş panellerine uyum sağlıyor.

 

Tesla Motors Model S 209 kilometre maksimum hıza sahip. 100 kilometre hıza 5,5 ve 6 saniye aralığında ulaşabilen otomobilin baz modeli 257 kilometre menzile sahip. Lityum-iyon pil ile satışa sunulacak. Otomobilde opsiyonel olarak 354 ve 483 kilometre menzile sahip iki farklı batarya seçeneğinin hazırlanmasına ise devam ediliyor. Hızlı şarj modülü, otomobili 45 dakikalık şarj süresiyle tam kapasiteyle kullanmaya olanak tanıyacak.

 

 

Mercedes için 2013’ü bekleyin

Mercedes-Benz SLS AMG “Gullwing” E-Cell, geleceğin lastik yakıcılarının neye benzeyeceği konusunda bize güzel bir fikir veriyor. Araç hız manyaklarını hayal kırıklığına uğratmayacak gibi görünüyor. 526 beygir gücüne ve 9471 Nm torka sahip. Her bir tekerlek başına düşen bir motordan, toplam 4 motor 480kW’lık güç üreten bir bataryaya bağlı olarak çalışıyor. Bu elektrikli hız canavarı 0’dan 100 km/h hıza sadece 4 saniyede ulaşabiliyor. Aracın içinde, merkezi konsolun tam ortasında 10 inç’lik bir bilgi ve eğlence ekranı yer alıyor.

Reklamlar

One Comment Kendi yorumunu ekle

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s